Как да работим с клиенти, които са и приятели?

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
qaZcFEq
Без офиси в бъдещето
10.06.2015
beautiful-journey-highness-cliff-the-girl-traveling-mountain-cliff-height-panorama-forest
Вдъхновяващи цитати за трудни времена
11.08.2015

Как да работим с клиенти, които са и приятели?

business-with-friends

Ако си истински професионалист, в един момент от твоята кариера неизбежно твой приятел ще дойде при теб със своя проект, искайки помощ или пък ти ще предложиш своите умения, защото виждаш как те биха допринесли за благоприятното развитие на идеята му.

business-with-friends

Дотук съм имала няколко примери за това как не трябва да се случват нещата между приятели, които са избрали да работят заедно – от една страна е клиентът, който изказва предпочитанията си за крайния продукт, а от друга е изпълнителят, който трябва да структурира, оцени и реализира идеята си. За съжаление в много ситуации професионализмът изчезва от картинката и преговорите се водят на база лични отношения, което в 90% от случаите ги проваля. В крайна сметка нито проектът се осъществява, нито приятелството продължава.

Тук говорим за низ от често доста напрегнати ситуации, с които да се справим, тъй като на масата са сложени повече от просто пари за поредния проект, на карта е заложено и едно приятелство.

Но това не бива да се случва така. Разбираш го или по трудния начин – с времето и със загубата на поне един приятел, или по по-лесния – прочитайки тази статия и попивайки от  моя опит. Всъщност ако следваш няколко прости правила как се работи с клиенти, които са и приятели, ще успееш едновременно да запазиш една връзка, да реализираш качествен проект и да имаш добър клиент.

С пробите и грешките си създадох следния списък от принципи, от които се старая да не се отклонявам:

Професионализъм за всеки клиент

Когато работиш с приятели е от изключителна важност да поддържаш професионализма си на високо ниво. Задължително правило е да имаш същия професионален подход, както към всички останали клиенти. Отдели време на проекта и изложи необходимите точки, по които ще се работи. Направи писмено споразумение и фактуриране на услугите. Хората, които работят за теб също трябва да бъдат наясно, че въпреки приятелството ви, те трябва се отнесат с нужното внимание. И тук идва нещо много важно – дори и приятели, допълнителните услуги и малките устни изменения в споразумението въз основа на приятелството може да се окажат голяма пречка в бъдеще – обърни внимание на това.

Никога не работи безплатно

Знам, че първата ти мисъл е Как ще му взема пари, та той ми е приятел? Една от най-големите грешки, които правим, е да работим на доброволчески начала, когато стане дума за работа с приятели. Тъй като към такъв проект се тръгва с добрите намерения да помогнеш, се смята за нередно и грешно да поставиш цена на услугите, които предоставяш.

Когато не оценяваш труда си, ти съвсем неволно поставяш реализирането на този проект в края на списъка си с приоритети. Ако не поставиш ясна цена за уменията си пред приятеля си –клиент му показваш  неуважение към него и неговия бизнес.Може би звучи странно, но реално нещата стоят точно така – приятел или не, ти си поел ангажимента да предоставиш най-добрите си услуги в интерес на този човек и неговия проект. Знаем, че когато говорим за пари, говорим за сериозност и рамки на изпълнение, ясно изяснени още в самото начало. Така , когато са намесени пари, и двете страни придобиват ясна представа кога и по какъв начин ще бъде реализирана идеята.

„Никога не прави нещото, в което си най- добър, безплатно.“ Жокерът

В България много често говорим за  Пито-Платено и спрямо нещата, на които съм ставала свидетел, приятелствата не се развалят заради това, че ще сложиш адекватна цена на уменията си – от това могат да се спечелят само доволни и лоялни клиенти.

Разграничи служебните от приятелските разговори

Има случаи, когато едно страхотно приятелство бива обземано единствено и само от разговори по работа и относно проекта, върху който се работи. Трябва да се сложи границата между служебните и приятелските беседи.Ако сте излезли навън и имате приятен разговор и си изкарвате хубаво, създайте си правило и не намесвайте работата в картинката. Може редовно да си насрочите в графика време за служебни разговори и срещи, на които да се обсъжда само текущата развиваща се идея. Така нещата в останалата част от отношенията ви ще протече без проблеми и съвсем нормално.

Трябва да бъдеш професионалист, но не забравяй да бъдеш и приятел. Не бива да се оттегляш от едно приятелство, само защото ти идва в повече – дали времето с този човек или комуникацията с него. Така се случват нещата – в един момент започваш да изкарваш повече време с него, защото към личните отношения се прибавят и служебни. Трябва да запомниш, че всъщност в края на работния ден, човекът срещу теб е твоят приятел. Не го пренебрегвай, правете нормалните неща, които сте вършили досега заедно – отидете на кино, вечеряйте заедно, говорете си за нещата, които ви вълнуват.

Търговските споразумения между приятели

Много често се случва приятелите да не могат да си позволят да работят един с друг и в този случай различните търговски споразумения или бартерни услуги могат да бъдат много добра идея.

  • Счетоводство в замяна на уеб дизайн.
  • Лични обучения на служителите в замяна на добра маркетингова стратегия.
  • Организиране на логистика в замяна на видео – реклама на фирмата.

Търговските споразумения са много добро нещо, но и тук трябва да се изложат ясни очаквания и резултати от двете страни, най-добре изложени в писмена форма.

Харесвам термина Банка за услуги, защото в него е запазено нещо, което е дало началото на търговията и преговорите преди милиони години. Предлагаш продукт, но се нуждаеш от услуга. Всеки дава това, в което е най-добър, за да допринесе за общия интерес и най-добрия резултат.

Cute-Friendship-Day-Message

Наскоро участвах в проект, чиито екип се състоеше само от приятели. И понеже всеки един от нас се е парил от това да работиш с близки до теб хора и така е губил много приятелства, а и бъдещи постоянни клиенти, ние тръгнахме към това начинание смело, но с всички истории и случки, които оспорват успеха му. В края на проекта се оказа, че всеки един от нас разбра какъв е ключът към нашата добра работа – ние сме приятели, но ние сме професионалисти – такива, които се става с времето, с опитите и грешките. Умението да слагаш приоритетите си правилно във времето и отношенията изигра много добра роля. Двете страни останаха доволни от резултата, защото следвахме тези (не)писани правила за работа с приятелите като клиенти. 

The following two tabs change content below.
Роси харесва новите социални мрежи и старите приятелства. Иновативните стратегии за маркетинг и отлежалите във времето методи на комуникация. Медиите са не само работа, но и начин на живот за нея – като писането. Опитът в различни области - тв- и видео продукции, реклама и лайфстайл журналистика, й дава широкия диапазон от умения, нужен за продуктивна екипна работа, наситена с динамика и вкус към поднасяне на новините, които ни заобикалят и интересуват.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php