Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
Designer-WallpaperSian-ZengMagnetic-Khaki-Blue
Как се ценообразува криейтив проект?
юни 16, 2015
emerge-tc-iliya-mladen-press_720
Успех за българския стартъп Traincamp.me
юли 23, 2015

Концепцията „lean startup“

startup-note-pen-files-stationery-objects-laptop-hd-wallpapers-1920x1080

Стартъпите или иначе казано- стартирането на нов бизнес, винаги започват с идея за продукт или услуга, които обаче често не претърпяват никаква промяна или развитие. Придържайки се към дългогодишната формула за стартиране на нов бизнес, предприемачите пишат бизнес план, подават го към потенциални инвеститори, набират екип, представят продукт и започват да продават докато или успеят, или фалират. По- голямата част фалират. Те просто не са отделили и минута време да се поинтересуват какво точно иска клиента.

startup-note-pen-files-stationery-objects-laptop-hd-wallpapers-1920x1080
Ерик Рийс– предприемач и консултант на стартъпи, е създателят на концепцията за lean startups. Макар и основите да принадлежат на lean или „стегнатото“ производство, разработено в Toyota, именно Рийс прави методa известен и достъпен за разбиране. Lean startup е подход, който позволява на стартиращите бизнеси да оформят своите продукти или услуги спрямо нуждите на клиентите, без излишни разходи и първоначално финансиране.
В своята книга “The Lean Startup” Рийс определя следните 5 принципа за основополагащи, когато се говори за концепцията “lean startup”:

1) Предприемачите са навсякъде- да, навсякъде са. Предприемачи са децата, които плетат и продават гривни от ластичета, както и колежката с каталозите за декоративна козметика.
2) Предприемачеството е управление– стартъпът е организация с всички прилежащи към една действаща организация процеси и тази организация изисква нов вид управление- ефективно, динамично и специфично.
3) Валидирано учене– за да се създаде устойчив бизнес трябва непрестанно да се валидират елементите на бизнес практиките и да се изпробва нови такива, като след това задължително се взима поука от допуснатите грешки.
4) Счетоводсто на иновациите- как се измерва прогрес, как се залагат важни моменти (т.н. milestones), как се приоритизират задачи… все скучни на пръв поглед дейности, но нужни за постигането на ефективен бизнес.
5) Изграждане- Измерване- Изучване (Build- Measure- Learn)– Трите И-та на lean startup. Изграждането на идея в продукт, измерването на клиентската реакция и изучаването на бъдещети действия- да остане същия продукт или да се направи завой (Pivot), са в самата основа на успешния стартъп и всички действия на стартъп предприемача трябва да се въртят межди тези три И.

„Работи по- умно, а не повече“ казва Рийс.

Концепцията lean startup разглежда всеки стартиращ бизнес като експеримент, който отговаря на следните въпроси: „ Има ли нужда да произведем този продукт?“ и „ Можем ли да създадем устойчив бизнес около този сет от продукти и услуги?“, вместо столетния въпрос „Можем ли да създадем този продукт?“ (естествено, че можем, но трябва ли ни?!). Ако предприемачът отговори на първите два въпроса, то той ще предложи решение на проблем и още докато разработва продукта си, ще има създадена мрежа от бъдещи клиенти. Просто защото ги е попитал.

Материалът е публикуван в b2b Media от същия автор.

The following two tabs change content below.

Венцислава Николова

Главен редактор на Newtrend Media и Основател на JUMP Project at JUMP Project
Венцислава Николова е основател на JUMP Project. Занимава се със социално предприемачество, организиране на културни мероприятия, активен доброволец в различни неправителствени организации, а по професия е специалист по човешки ресурси. Обича да работи с и за хората и вярва в теорията на "libre knowledge"- знанието трябва да е безплатно и споделено.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php