Магията на марката – общото между Google, Apple и Coca-Cola

Съвсем наскоро попаднах на интересна публиция на може би един от всепризнатите магьосници-маркетолози на нашето време – Сет Годин. В нея той разглеждаше процеса на изграждане на доверие между потребител и марка.

Реално погледното този процес е може би най-сложният във всяка една индустрия. По-сложен дори от това мъж да намери жената на мечтите си, или обратното. Дефактно, почти невъзможен процес.

blog image ideas.indd

В публикацията си Сет Годин споменава за интересна случка, споходила го преди години. Докато се разхождал по улиците на Манхатън, облечен с тениска на Google, една жена стремглаво се насочила към него с усмивка и викове:

„Ехоо, Google! Вие работите за Google? Много обичам Google, той е може би един от най-добрите ми приятели!“

Спирам до тук с г-н Годин и изведнъж се замислям дали и аз не приемам Google като мой приятел. Всъщност, да, всички приемаме марката по този начин, но малко хора знаят защо.

А какво ще кажете за моята любима Coca-Cola? Можем ли да кажем същото и за нея?

Магията на марката

Колко известни и любими за нас марки биха ни накарали да реагираме като жената в историята за Google?

Всекидневно на пазара се появяват много нови марки, които всячески се опитват да спечелят нашето доверие. Факт е, че малцина успяват да ни накарат да заобичаме марката им. Но за да успявaт, те правят нещо не традиционно – те ни омагьосват. Каква е тази магия?

За да заобича един потребител дадена марка, неговият интерес трябва да бъде привлечен по някакъв начин. Отново за пример се насочвам към Applе.

Apple е компания, която е много ценена от нейните потребители. Но ако смятате, че това е следствие на качеството на продуктите им, то жестоко се лъжете. На пазара има много по-добри устройства и от Apple знаят това. Това, което не знаят конкурентите на Apple, е, че хората в днешно време вече не обръщат внимание на качеството на продукта. Те търсят преживяване.

Спомнете си, когато видяхте първият iPhone през 2007г. Как се почувствахте? Аз лично бях шокиран от това, което видях, а сигурно и вие. И реално, такова чувство не ни сполетява много често.

А гледали ли сте как Стив Джобс представя MacBook Air през 2008г.? Изважда компютъра от пощенски плик, хората ах-ват! Ако не сте гледали презентацията му, то горещо ви я препоръчвам. Просто гениално.

И така, стигнахме до това какво предлага Apple на потребителите си. Предлага им преживяване. Невероятно преживяване! Магия!

По-горе ви попитах за Coca-Cola. Можем ли да открием с какво тази марка е омагьосала милиони хора по света? Както при Apple, Coca-Cola знае, че качеството на нейните продукти е под всякаква критика. На всеки по света е пределно ясно, че консумирането на техните продукти води до здравословни проблеми. Дефакто, те предлагат 2л продукт, състоящ се от  бутилка с 216 грама захар и оцветена газирана течност. Да, правилно прочетохте. В бутилка от 2л. Coca-Cola има близо една чаша захар. Преценете сами дали да консумирате тази напитка.

Та, колкото и да критикувам тази марка за това, което тя причинява на хората, няма да има промяна в нейните приходи. Защо?

Това, с което Coca-Cola омагьосва своите потребители, е идентично с това, което прави и Apple. Те също не продават продукт, а преживяване.

Всяка една реклама на тази марка е със семейна тематика. Припомнете си за рекламата със семейството бели мечки или рекламата за промяната на Coca-Cola през годините, рекламите с Дядо Коледа и т.н. Адски много доказателства, които водят до продажбата на преживяване, а не на продукт. Същото мога да кажа и за настоящата им „етикет“ маркетингова кампания, която задължително трябва да влезне в учебниците по Маркетинг.  

Да се върнем отново на Google.

Колко пъти днес използвахте тяхната търсачка? Сигурно много пъти. А колко средно секунди се задържате на техния сайт? Вероятно много малко.

Каква е логиката тук? Не би ли трябвало всеки един сайт да накара потребителя да остане възможно най-дълго време на неговата страница? За какво са всичките тези web design „фантасмагории“ и маркетингови стратегии?

Това, което прави Google уникален, е не, че знае всичко. А това, че дава всичко безплатно. Страницата им е минималистична, няма реклами, няма нищо, ангажиращо вниманието на потребителя. Освен една търсачка. Гениалният Call to Action (призив за действие).

Google, предлага и преживяване и безплатна услуга. Оставете на страна безплатната и високо ефективна реклама от уста на уста. Разбира се, че и тя има принос, но щедростта в комплект с преживяването на потребителя, създават магията, която кара потребителя да се влюби в марката.

Както знаем, любовта е относително понятие и може да се каже, че и тя има срок на годност. За това, колкото и да са влюбени днешните потребители, те ще имат нужда от нещо ново за в бъщете, което да „поддържа пламъка в очите им“.

 

The following two tabs change content below.

Стилиян Запорожанов

Стажант at NewTrend.bg
Стилиян Запорожанов е 22-годишен финансист по образование, но авантюрист по душа. Занимава се със спорт от 14 години и интересите му са в областта на психологията, личностното развитие,екстремните спортове и маркетинга.

Реклама

  • Промо код: NEWTREND - 10% отстъпка за всички услуги на SuperHosting.BG - хостинг планове и домейни, нови услуги.

Фейсбуки:

Коментирай

© 2013 Newtrend Media Marketing Events Ltd. | Използването на съдържанието или част от съдържанието на NewTrend, на лого или символи, които се асоциират с марката, без изрично разрешение, подлежи на законови и финансови санкции. Всички права запазени.

css.php