Дарин Маджаров, Уча.се: „Правилният подход и в образованието е да се експериментира „

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
oppilaat
Кога ще ги стигнем финландците?
12.03.2015
_DK_19
Петър Шарков, Mindmapping: Мисловните карти са „наръчник“ за употреба на мозъка
25.03.2015

Дарин Маджаров, Уча.се: „Правилният подход и в образованието е да се експериментира „

nt_interview_darin

Дарин е автор на над 550 видео урока по Математика, Физика, Химия, Биология, Английски език и други.
Целта му е да превърне Уча.се във виртуалната среда, на която учениците от това и бъдещите поколения се вдъхновяват, учат и се подготвят за училище.

nt_interview_darin

Дарин завършва с медал за отличен успех (6.00) Априловска гимназия през 2006 г. През периода 2006 г – 2011 г получава бакалавърска и магистърска степен по електроника и компютърни науки в Jacobs University (Якобс Университет) в Бремен, Германия. От 2011 г е докторант в областта на възобновяеми източници на енергия и електрически коли в KU Leuven (Католически университет, Льовен), Белгия.

Дарин е отличен в класацията на Форбс за 30 лидери под 30 годишна възраст, както и в класацията на Дарик за 40 вдъхновяващи, иновативни и смели хора под 40 годишна възраст. Днес разговаряме с него за училището на бъдещето и образователната система на България.

_ Как се роди идеята за Ucha.se?

Уча.се се роди докато правех моята докторантура в Белгия. От време на време помагах на сестра ми с уроците по скайп. Тя е отличничка и разбираше всичко по време на разговора, но след десетина дни се случваше да ме пита същите неща. Тогава експериментирах, като й записах няколко видео урока по химия и й ги изпратих. Тя каза, че много й помагат, след което ги показа и на нейните съученици. Изкараха една камара шестици и започнаха да искат и по другите предмети. Така продължих с видео уроците и тъй като виждах все по-големия интерес към Уча.се, прекъснах докторантурата си и се прибрах в България, за да се отдам изцяло, да направим силен екип и да развием Уча.се по най-добрия начин.

_ Ако обсъждаме необходими промени в българската образователна система, кои са първите три неща, които трябва да бъдат променени?

Аз разглеждам образованието като една бизнес услуга/продукт. Услугата образование и услугата здравеопазване са двете най-важни услуги, които човек получава в живота си. Клиентите са учениците, а доставчиците на услугата е цялата образователна система – държавни училища, частни училища, онлайн платформи и др.

За да се наложи една услуга, са нужни качество и маркетинг. Например, при мобилните телефони: качествен телефон и хитър маркетинг. Ако имаш калпав телефон – нямаш клиенти. Ако имаш добър телефон и слаб маркетинг – малко клиенти. Ако имаш слаб телефон и добър маркетинг – имаш клиенти краткосрочно и след време ги губиш. Така е и в образованието…

В момента имиджът на образованието в България не е добър поради пробойни именно в качеството и маркетинга. Според мен трябва да се направят две неща:

  • качеството на образованието да се подобри и да задържа любопитството на учениците – различен начин на преподаване на материала. Един малък пример: комбинацията в класната стая между видео уроците и дейностите на учителя дават чудесни резултати – подобрява се успеха и интереса на учениците се покачва;
  • образованието да се наложи отново като ценност чрез хитър маркетинг.

_ В контекста на темата на вашата лекция в рамките на конференцията, какво представлява “училището на бъдещето”?

Като продължение от предния въпрос и тук ще доразвия тезата си, че учениците са получатели на услугата образование и училището на бъдещето е направено за тях. Сега не е точно така.

В училището на бъдещето учениците участват с идеи за дизайна и интериора на самото училище – какво и къде да има; как ще бъде най-приятно, за да се учи с удоволствие?

Учениците също оценяват своите учители и дават съвети какво не им е толкова интересно и как може да се подобри целия процес. Когато един учител получава слаби оценки и лоша обратна връзка в продължителен период от време, това е знак, че не се справя и си тръгва.

В училището на бъдещето учениците изпитват удоволствие от прекараното време с учителите си.

Целият екип – ученици и учители се събират в началото на годината като един отбор и си поставят общи цели, които трябва заедно да постигнат. Всички полагат усилия и ако някой изостава целият екип му помага. Така всички са отбор, а не конкуренция, както често се случва в момента.

Държавата стимулира училищата, които показват най-добрите резултати. Едно училище с 20 ученици – всички отличници – се справя по-добре от едно училище с 500 ученици и успех 3,00. Стимулиране на резултати и качество, а не на брой обучени ученици.

Учителите и учениците избират нови технологии, които да използват в учебния процес. Домашните се правят в клас, за да може учителят да помага на трудните места, а теорията се учи вкъщи с онлайн платформи с видео уроци и упражнения.

_ А докато чакаме промените да се случат, по какъв начин родителите могат да бъдат полезни на децата си?

Според мен е супер неправилно да се смята, че родителите просто пращат децата си на училища и от там си ги връщат образовани. Образованието се случва постоянно – в училище, на улицата, вкъщи. Независимо колко перфектна е образованието в училище, родителите винаги ще имат отговорността да предадат на децата си, че те трябва да учат и да се развиват през целия си живот, за да живеят щастливо.

Бих препоръчал на родителите да обяснят на децата си, че за да имат хубав живот, за да имат приятели, пари, щастливи спомени, те трябва да се трудят непрестанно – учене, развитие, здраво работа.

Бих препоръчал на родителите да използват всички начини, за да запалват интереса на децата си – да бъдат любопитни и да обичат да учат.

Бих препоръчал да тестват Уча.се или други онлайн платформи. Тук няма ограничения и учениците с голямо любопитство могат много бързо да натрупат огромни знания докато се забавляват. Един ученик в 5-ти клас, спокойно може да научи с интерес материала за 7-ми клас. В онлайн платформите не се поставят ограничения, а всеки получава персонално това, от което има нужда.

_ Все по-често светът говори за “финландското чудо”, т.е. финландската образователна система. Коренно противоположна на общоприетите стандарти, но за сметка на това, демонстрираща най-добри резултати. Според вас, има ли приложение финладският подход на обучение у нас и защо?

Много се чудя на следното нещо… Когато развиваш даден проект, успехите се постигат с постоянни експерименти. Пример: за да намериш най-добрия дизайн на даден сайт, правиш различни варианти, тестваш с хора и избираш най-харесвания. Или пък в спорта… За да видиш дали нова хранителна добавка, помага за постигането на по-добри резултати, ти просто я тестваш: в група с 10 равнопоставени спортисти даваш добавката на 2-ма и проследяваш разликите в постиженията. След определен период, ако забелязваш подобрения в експерименталната група, започваш да прилагаш методиката към всички. Такъв тип експериментиране прилагат всички успешни организации, компании, правителства и др.

Правилният подход и в образованието е да се експериментира и на база на измерени резултатите да се взема решение, а не на чувства и усет. Прилагаме финландската методология в няколко експериментални училища, замерваме резултата и вземаме решение без притеснения.

_ Опишете дигиталните деца с три думи.

Свободни. Бързи. Креативни.

_ Каква е вашата лична мисия с участието ви в Digital KidZ?

Моята мисия е да предам на участниците убеждението ми, че тези, които участ и се развиват ще имат добър живот, пари, приятели. А онези, които се скатават и гледат да минат между капките, ще живеят трудно и ще мрънкат. Днес всичко зависи от теб.

[sws_yellow_box box_size=“620″] Дарин Маджаров ще открие второто издание на Digital KidZ на 16 май в Модерен театър – София. Второто издание на Digital KidZ е посветено на тема „Образование“ и как интернет предоставя инструменти и възможности, за да бъдат разширени образователните умения и компетенциите на децата, докато те играят и творят в свободното си време. Билетите са вече в продажба – цените за ранна регистрация валидни до 31 март или за първите 50 записали се участника.[/sws_yellow_box]

The following two tabs change content below.
Инициативата DigitalKidZ® е проект на Фондация “Дигиталните деца”. Създаден през 2014г с амбицията да подпомага родителите и учителите на съвременните деца да повишат своята дигитална грамотност, за да развият техните когнитивни и социални умения, критично мислене, гражданска отговорност и грамотност за боравене с цифровите технологии и онлайн медии или т.нар. „умения за 21 век“.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php