Събитията в България като Software as Service*

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
eventex
Марияна Пчелинска: „Ще наблегна на креативността, проявена в правене на събитията”
28.12.2011
alessandro-forte_2
Алесандро Форте: Бъдете смели, мислите „извън кутията“, когато продавате
16.01.2012

Събитията в България като Software as Service*

sabitie.bg_

В началото на новата 2012г. ще стартира нов, интересен български проект – sabitie.bg, чиято цел е да се превърне в платформа за продажба на билети и заплащане на такси за участие за всякакъв вид събития. Иво Апостолов, съосновател на проекта го оприличава на Software as Service заради неговата гъвкавост и разнообразни възможности да обслужва маркетинг решенията на организаторите на събития.

Вижте какво ни разказа още той  в едно непринудено и приятелско интервю и какви са неговите прогнози за пазара на събитията през предстоящата 2012г.

1. Какво е sabitie.bg?

Събитие.БГ е платформа за продажба на билети или събиране на такса вход, която е изцяло онлайн базирана. Ние напрактика даваме инструменти на организаторите на всякакъв тип събития да продадат събитието си предварително.  Самата платформа дава и много гъвкави възможности за разнообразен маркетинг на самите продажби, но сама по себе си, платформата не представлява (за момента) място, където да добавиш събитието си и да очакваш то само да се продаде. Бих оприличил платформата на Software as Service, макар и това да не е изцяло коректно.

2. Кои са основните „инструменти“ на сайта, разкажи ми какво отличава сайта от всички съществуващи до момента, защо реши да го създадеш, разкажи ми за концепцията му, за психологията му, за бизнес модела?

Основните инструменти са свързани с разплащанията, както и възможността на организаторите да съставят гъвкави ценови схеми, чрез например отстъпки за количество и промо кодове. Ние реално поддържаме най-разпространените методи за плащане в България: EasyPay, ePay, B-Pay, PayPal, кредитни и дебитни карти, както и банков превод. Към днешна дата нямаме конкуренти в България и е трудно да кажем с какво се различаваме, но ако говорим за конкуренти, които работят глобално, то най-вече е фактът, че цялата платформа е на български език, с български разплащателни методи, с български фактури и като цяло разработена за пазарът в България. Цените ни са също доста конкурентни в сравнение с подобни сайтове в САЩ например.

Откровено казано, изключително много ми се искаше цялата платформа да бъде White Label, но  в реализирането срещнахме няколко непреодолими трудности, които не позволяваха това. Въпреки това сме се опитали максимално много да приближим платформата до подобни White Label решения.

Тъй като ние очакваме основният тип събития, които ще се продават през сайта да бъдат B2B, възможностите за автоматизация на фактурирането са едно от най-сериозните предимства, което ще спестява време и административна работа на организаторите.

Самата концепция е сравнително нова за България, да се предлага услуга, при която ползвателят да заплаща само и единствено, когато самия той получава изгоди от ползването на платформата. Реално погледнато, ако даден организатор не продаде нито един билет, той не заплаща нищо. Бизнес моделът и цялата психология на проекта залага точно на елемента, че за услугата организаторите заплащат (реално парите се удържат от нас) само и единствено ако имат продажби. Смятам, че това е достатъчно мотивиращо за организаторите на събития да ползват платформата, тъй като те нищо не рискуват, могат единствено да спестят труд и усилия. Самият бизнес модел залага на идеята, че базовото ползване на платформата покрива нейните разходи, а реално печалбата се очаква да идва от допълнителните услуги, които тя предлага (напр. автоматизация на фактуриране).

Реално разработването на системата отне над 8 месеца, но ако погледнем назад, концепцията и нейното развитие стартираха преди повече от година.

3. Как се роди идеята за sabitie.bg?

Аз самият съм организирал събития, също така от доста време се занимавам под различни форми с разплащания през интернет и винаги съм намирал за изключително досаден процесът по това да чакаш пари по банкова сметка, за да издадеш фактура и ръчно да си водиш списък с платилите. Като цяло това е един трудоемък процес, който може да бъде спестен, ако са налице правилните инструменти. Такива в България липсваха и за това ми хрумна да направим платформа, която да ги събира на едно място и да ги предлага срещу заплащане.

Няма да отрека, че сме гледали от големите сайтове в САЩ и Германия, които предлагат сходни услуги, но като цяло концепцията за Събитие.БГ е авторска и развита самостоятелно. Ние вкарваме изцяло собствени елементи в бизнес модела, от елементарни неща като например лога на спонсори в страницата на събитието и върху билетите, до сложна система за автоматично и полу-автоматично издаване на фактури.

Аз лично съм се занимавал с разработването на подобна система за едно събитие (огромно), и там съм се сблъсквал с голяма част от проблемите, които се опитваме да разрешим чрез платформата. Другата причина да ми хрумне идеята бе продажбата на билетите за SEO конференцията през 2011 чрез сайта за групово пазаруване СЛОН.БГ. Макар всичко да мина гладко, не мога да отрека, че тогава също се сблъскахме с проблеми и казуси, които днес напрактика разрешаваме чрез Събитие.БГ.

Всъщност до голяма степен се реших да реализирам идеята, защото реалният бизнес модел зад нея изисква сериозни познания в сферата на българското данъчно законодателство и моделът не е толкова лесен за копиране като например този на груповото пазаруване. Аз по професия съм финансист и това определено ме изкушаваше. Специално при Събитие.БГ е доста по-сложно някой да седне и да копира платформата, защото ще се сблъска със сериозни данъчни казуси.

За мен платформата е естествено продължение на опита, който аз и колегите ми имаме в сферата на организирането на събития, продажбата им онлайн и процесът на администрация.

4. Как оценяваш текущо-организираните събития в България? Какъв е погледът ти и впечатленията ти от пазара към момента?

Не съм посещавал чак толкова много, за да мога да дам някакво общо мнение, но според мен при липсата на добре обучени кадри в България (а това е факт, който всеки работодател може да потвърди), смятам, че пазарът все още е далеч от моментът на пренасищане. Това го прави и изключително апетитен за подобни решения като Събитие.БГ, а и не само. Ние имаме желанието да подпишем ключови партньорства през 2012 година, чрез които да предлагаме на организаторите на събития и обучения още по-широк спектър от услуги (не директно, а чрез партньори), което да позволи на организаторите да се фокусират най-вече върху съдържанието на самите събития, а не в администрацията им.

Според мен събитията тук са на много добро ниво, поне що се отнася до тези, които аз съм посещавал. Има страхотни професионалисти и много добри лектори и преподаватели. Разбира се жалкото е, че тези хора не преподават и в университетите, но според мен това ще се промени в бъдеще.

5.Можеш ли да отличиш тенденциите, които можем да очакваме по отношението на технологите, нагласите, събития и условията за тяхното провеждане през следващата година?

В България тенденцията в технологиите има доста ясни очертания.  Онлайн бизнесите, които успяват да се задържат над повърхността са тези, които предлагат големи количества премиум реклама, както и тези при които плащанията минават през онлайн базираната компания. Нищо друго не работи достатъчно добре. И не очаквам да заработи в скоро време.

Извън България, нагласите са за все по-широко залагане върху мобилните платформи, персонализация, както и таргетиране на продажби и реклама на база на интересите на потребителите. Това ще се случи и тук, но по традиция малко по-късно.

През 2012 очаквам да се появят първите опити за „трудни” бизнес модели в България, като например Video on Demand, онлайн платформи насочени към огромния като съвкупност рекламен бюджет на малкия и среден бизнес и общо взето неща, които се случваха в САЩ преди 2-3 години.

 

***

В заключение искам да пожелая на NewTrend много читатели, много интересни теми и най-вече повече теми, които да идват от България. Тук има хора и компании, които правят страхотни продукти и услуги, но понякога не им се дава достатъчно гласност. Ако погледнете телевизиите, те се страхуват да кажат името на даден сайт, че да не прозвучи като реклама (освен ако не е Facebook например), а ако погледнете който и да е щатски канал ще видите как там телевизиите разгласяват успеха на младите предприемачи и не се притесняват да назовават нещата с истинските имена. Днешният стартъп, чието име телевизията днес пропуска, може утре да бъде най-големият им рекламодател.

На Ивелина Атанасова искам да пожелая много щастливи мигове в личен план през 2012, защото ако човек е щастлив, това се отразява и в неговия професионален живот и резултати.

Успешна 2012 година!

Коментари

коментара

1 Comment

  1. Петър Илиев казва:

    Много добре. Рядко се въодошевявам толкова по български проекти. Ето моите размисли и идеи за Събитие.бг http://peteriliev.com/post/15026631908

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php