Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
creativity-illo
Изкуството на ученето: Креативността води до ефект 
март 27, 2015
Kindle-child
Образование през телефона: Най-добрите приложения за деца
април 7, 2015

Маркетинг за стартъпи

Patented-Apple-Glass-Store-NewYork-1024x576

Да, определено е страхотно да създадеш ярък и запомнящ се бранд. Това е огромно изкушение за младите предприемачи, които нямат достатъчно опит и разбиране относно това какво е наистина важното. В повечето случаи това, което не достига на стартъпите са време и пари. Затова е нужно да преминете първо през „Долината на смъртта“, за да станете печеливши. Преди това е напълно безпредметно, тъй като първа и основна цел за вас е намиране на нови клиенти и продажби на продукти.

Patented-Apple-Glass-Store-NewYork-1024x576

Въпреки че „океанът от информация“ е безкраен и всеки може да открие всичко в Google, хората продължават да грешат и да опитват да направят напълно безсмислени неща. Например, 75% от стартъпите, с които аз съм работил, ми задават един странен въпрос – как да направим собствения си брандинг?

Обикновено, това означава опит за създаване и доставяне на специфичен корпоративен стил, асоцииран с бранд идентичност – логота, мисии и други „бла бла“ неща.

Да, всички ние искаме да оставим дигитален отпечатък. Но аз винаги съм смятал това е губене на време и пари за компаниите в най-ранна фаза от развитието си. И в такива случаи посочвам следните 5 причини защо брандингът е безполезен за стартъпи:

Жизненият цикъл на един стартъп е по-кратък от периода, необходим за изграждането на бранд

Факт. 85% от стартъпите „умират“ през първата година от жизнения си цикъл. Още 10% „умират“ през втората година. И само една малка част оцеляват. Можете ли да бъдете сигурни, че ще сте от тях?

Същевременно изграждането на бранд е винаги един дългосрочен процес, който изисква години, за да остави истински отпечатък в дигиталното пространство. Още повече, че брандингът е плод, който се нуждае от време, за да узрее. Резултатите не идват бързо. Затова е безполезно да избързвате с растежа.

Потребителите и продажбите са всичко. Останалото е нищо.

Едно от нещата, които инвеститорите обикновено искат да знаят за вашия стартъп е какъв е вашият бизнес модел. С други думи, какъв е планът ви за достигане до таргетираната от вас аудитория (канали) и как планирате да продавате (бизнес модел). Следователно, фокусирането върху бранда води до провал. Защото той не помага за генерирането на продажби тук и сега.

Финансовата инвестиция в развитието на бизнеса е по-малко ефективна от тази в екипа

Няма значение дали използвате bootstrap модел или сте финансирани от VC. Парите са ресурс, който никога не стига. Защото вие искате да растете по-бързо и по-бързо и ще и инвестирате пари в това. Практиката показва, че успехът не винаги опира до парите. Важни са умните и навременни управленски решения.

Най-умното решение, което можете да направите, докато управлявате стартъп, е да похарчите всичките си пари, за да създадете продукт, който наистина пасва на пазара и пазарното търсене.

Да погледнем някои факти. 42% от стартъпите „умират“, защото нямат правилния продукт, който за задоволи нуждите на пазара. Тук изобщо не съществува проблем с брандинга.

Никога не съм чувал някой да каже: „О, този екип няма силна бранд стратегия. Не им вярвам. Няма да купя техния продукт.“ Не, става въпрос за „болка“ и „лек за болката“. Ако сте аспирин, който облекчава главоболието, брандът не е от значение.

Хората харесват идеи, не брандове

В един кратък период брандовете имаха значение. И все пак, този тренд вече отпадна. В ерата на информацията, мнозинството не се интересува от брандове и компании. Имиджът и идеите имат значение. Ето защо, ако искате да разпространите нещо, трябва да заразите хората с идеите си, а не с вашия бранд.

От 30 години конференциите TED имат голямо влияние, защото не се опитват да продават. Те не говорят за бранд. Винаги става въпрос за реални проблеми и решения. И разбира се, за големи идеи.

Авторекламата на създателите

Вярно е, че обикновено стартъпите се нуждаят от 4-5 опорни точки, за да растат. През този период посоките се сменят доста често. И разбира се, може да експериментирате с името, предлаганата стойност и бизнес модела. Не е изненадващо защо стартъпите са трудни за запомняне.

По-често хората запомнят основателите или представителите на компанията. Затова основната препоръка, която обикновено давам е – фокусирайте се върху себе си. Защото може би това не е последният ви стартъп. Хората ще забравят първия ви опит. Но работейки върху себе си, създавате дългосрочна стойност на името си като основател. Стойност, която можете да пренесете в следващи проекти.

Какво наистина има значение при стартъпите?

Ако искате да успеете, фокусирайте се върху 4 основни неща:

  1. Продукт, който пасва в максимална степен на пазара.
  2. Умен бизнес модел и методи за растеж.
  3. Грабваща и вдъхновяваща идея, която да разпространявате
  4. Брандинг на създателите, когато създавате имена, които да добавят стойност на стартъпа ви и помагат за намиране на партньори.

Кога брандингът работи?

Въпреки всичко, брандингът със сигурност работи. Но при едно голямо условие. Развили сте се от стартъп към компания, преминали сте през „Долината на смъртта“ и вече сте печеливши. Вече можете да заявите, че правите бизнес, а не си играете в пясъчник.

На тази фаза основната ви цел е да стабилизирате компанията, да създавате дългосрочни отношения с клиентите, да повишите стойността и успеха си. В такъв момент със сигурност вече няма „да умрете“ и е време да помислите за брандинга си. Преди това е безсмислено.

The following two tabs change content below.

Artem Welker

Артем е сериен предприемач с фокус дигиталния маркетинг, онлайн медия и IT. Един от първите му проекти е Hardwaretech, последните две компании са LikeHack Inc. и IdeaParcel. Консултира стартъп компании как да се развият и спечелят в дигиталния бизнес. Лектор на IT и маркетинг конференции, бизнес инкубатори и университети. Сътрудник на редица медии в IT сферата, включително на Newtrend Media.

Latest posts by Artem Welker (see all)

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php