„Без страх” за говоренето пред публика

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
growing-up
Бъдете лидерът който помага на екипа си да израсне!
21.03.2013
10984_470370233017246_352896345_n
Работещата цел или как да постигнем успех в бизнеса?
27.03.2013

„Без страх” за говоренето пред публика

public_speaking_1

Ден след поредното силно българско издание на конференцията TEDx, без никакви колебания решихме да насочим прожектора директно към публичните изяви. В опит да намерим формулата за успеха им, прегледахме отново някои от „най-гледаните” представяния в този формат, запазили се като шедьоври на завладяващото съвременно ораторство.

public_speaking_1

Списъкът с участниците, разбира се, е доста голям – Бил Гейтс, Елиф Шафак, Ал Гор, Стив Джобс, Боно… Кое обаче обединява всички тези хора, освен осемнадесетте минути време за изказване? И разбира се, има ли такова едно „едно”, което освен, че ги обединява по някакъв начин, може да се нарече и „разковничето” на наистина успешното говорене пред публика? С риск да събудим сериозна полемика по темата, нашият отговор е: „голямо „ДА”. Има едно такова „едно” и то е – „страстта”. Колкото и клиширано да изглежда на пръв поглед това предложение за универсалност, именно страстта се оказва онази невидима сила, която някои наричат „харизма”, а други „внушение”. Всеки един от големите оратори на нашето време е посланик на собствена кауза, която като снежна топка расте с всяка следваща изява. И колкото повече се говори за нея, толкова по-голяма става, до степен  в която буквално поглъща всичко и всеки по пътя си…

Страстта обаче никак не е достатъчна. Както се казва, той и Мунчо е бил пламенен в изказванията си, ама никой не се е спирал да го изслуша…

За да не изпадаме в подобна ситуация, ето какво още правят големите оратори и какво бихме могли и ние да почерпим като опит от тях…

Подгответе се добре за публичната изява

Колкото и да сме добри в комуникацията и импровизацията, никога не бива да забравяме, че „практикуване му е майката”. И то – пред огледалото. Колкото и смешно, нелепо или дори абсурдно би ни се сторило това. Както и на хората, с които живеем, разбира се. Репетирането, обаче, не означава просто да си седим на удобния стол пред компютъра и да си препрочитатме бележките по темата, а да се изправим, да си представим, че моментът на нашата изява е настъпил и да го направим така, както планираме да го направим Там!

Започнете с контролен въпрос

Все по-често специалистите препоръчват за „разчупване” на аудиторията, презентацията да започне с контролен въпрос. Рискът обаче е, че голяма част от тези своеобразни „модерни встъпления” звучат адски нагласено,  дори напаснато в устата на лекторите и практически – се обезсмислят. Затова – ако ще си измисляте контролен въпрос, направете го наистина „трики” и прекарайте известно време в обмислянето му.

Нека „личният момент” в презентацията се усеща

Да, обаче, той наистина трябва да се „усеща”, а не да е толкова осезаем, че направо да се „вижда”. Тук истории, в които са замесени лели, баби и стринки и са по-дълги от три изречения, придобиват характеристиките на подводни камъни. Личният момент е важен и мил, но…той трябва да е съвсем умерен. Нека не забравяме, че той е като подправка в яденето и не бива да прекаляваме с нея.

Пригответе си 2-3 забавни случки за моментите, когато обратната ви връзка показва, че започвате да губите аудиторията. Не подценявайте способността на аудиторията да се разфокусира. Научно доказано е, че мозъкът може да стои концентриран около 10 минути. После – просто започва да се разсейва. Заради това, добре е всеки десетина минути да си планираме по нещо неочаквано и забавно в рамките на публичната ни изява, което да връща хората обратно към нас…

publick_speaking_2

За Бога, не разказвайте вицове!

На много места пише, че вицът е „едно добро начало” или че той може „да стопи ледовете”. Да де, ама около 90% от хората не могат да разказват вицове или пък вицовете, които разказват радват само тях самите. Заради това, съветът ми е – избягвайте вицовете, освен ако не сте супер доказан и 1000%-тово признат от всички „разказвач на вицове”. Дори тогава обаче, няма нужда да си пропомняме, че мръсните вицове не са за всяка аудитория, нали?!

Говорете човешки

Огромен, гигантски и невероятно досаден проблем на хората (особено в България) е да говорят човешки. Устойчив стереотип е да се говори „сложно” и реално погледнато доста хора успяват умело да скрият собствената си некомпетентност зад засукани фрази, които са сложни отвън и кухи отвътре. Ако това е вашият начин – ще трябва да се разделите с него. Западната школа показва, че колкото по-умен и знаещ си, толкова по-ясно трябва да можеш да се изразиш. Накратко, представете си, че трябва да обясните на девет годишния си син за Големия адронен колайдер… няма да му го кажете точно така, нали?

Преди да съм загубила и вашето внимание като читатели, ще спра дотук и само ще отбележа, че говоренето в голяма степен е като писането. За да станеш добър в него трябва много четене и много гледане на други интересни публични изяви. Но, в никакъв случай не бива да се отказвате. Защото ораторството е процес, който не се научава за един ден. Дори и на Демостен са му трябвали цели 10 години, за да се превърне от куц, фъфлещ и неугледен човек в един от най-големите оратори на всички времена, но … усилията са си заслужавали, нали?!

The following two tabs change content below.
Д-р Кремена Георгиева е PR консултант с опит и в медиите. Експерт е по PR, убеждаваща комуникация и публично говорене. Лектор е на различни обучения, както в България, така и в чужбина. Създател е на онлайн пространството, посветено на най-добите световни PR кампании – PR@Festivals. Блогър.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php