Тази седмица, изненадващо за всички (!), открихме поредния МОЛ в София. Следващите редове обаче не са посветени на темата за лъскавите търговски центрове и техния впечатляващ брой у нас.
Посветени са на това колко важно е каквото и да правиш в комуникациите, да не забравяш да мислиш за аудиторията си. И ако си сигурен, че аудиторията ти се състои от „модерни европейци”, да не я таргетираш с визии като за „азиатци – традиционалисти”, например. Защото най-важното правило, що се отнася до аудиторията в комуникациите е: не прави това, което ти харесва на теб, а това, което знаеш, че със сигурност ще се хареса на публиката ти. Факт, е че понякога този, който разписва бюджета трудно преглъща собственото си его в подобни ситуации, но именно тук е ролята на специалиста по PR – да го убеди кое би било най-добре за бизнеса му – директно и без излишни увъртания.
Като говорим за проучване на аудиториите, истинският проблем обаче далеч не се състои в очевадното несъответствие при доста български кампании, между профила на целевата аудитория и посланието, което е създадено „специално” за нея. Това, което се вижда на повърхността, както се казва, е само „върхът на айсберга”. Отдолу седи липсата на желание за инвестиции в предварителни проучвания на аудиторията от страна на значително по-голямото парче от „тортата” на клиентите на комуникационни услуги. Вероятно едно от най-устойчивите клишета в бизнеса се оказва именно определянето на профила на целевата публика. Резултатът – почти във всяко клиентско задание съществува едно и също „сегментиране” на аудиторията: мъже/жени, модерни, активни, със съвременно мислене и т.н. ОК, ясно е, че никой няма интерес да продава, каквото и да е на „старомодни” или „трето-полови” същества, но все пак, едва ли точно това сегментиране наистина би осмислило съществуването на иначе задължителния слайд „аудитория” в същото това задание…
В опит да бъдем поне мъничко полезни в тази изключително неприятна ситуация, решихме да подберем 5 от любимите ни причини „защо си заслужава да се плаща за изследвания на аудиторията”, към които призоваваме и вие да си измислите поне още по три и да се надяваме, че клиентите ще си харесат все някое от тях:
Не знаем дали ще ви помогнем със съветите, но се надяваме, че поне ви провокирахме да се замислите по темата. А това, в тази деликатна ситуация, никак, ама никак не е малко.