Как да бъдем още по успешни в убеждаващата си комуникация?

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
seo_pr
SEO преминава плавно в нишата на PR – какво не знаете за управлението на онлайн имиджа?
21.12.2012
blow
Когато имиджът и репутацията не са просто „кухи” думи
04.02.2013

Как да бъдем още по успешни в убеждаващата си комуникация?

PR_leopard

През последния месец, по време на информационната кампания около референдума, в медийното пространство се появиха различни примери за целенасочена комуникация. Някои от тях бяха ефективни и реализираха предварително зададените си цели (които в конкретния текст разграничаваме комуникационните цели от преките резултати от вота), други – разбира се, не успяха. Без намерение да изпадаме в детайлен анализ на това кой и какво (не) успя да реализира със своята целева комуникация, предлагаме няколко съвета за бърза и лесна организация на ефективни публични изяви. С други думи – ако имате цел, която искате да постигнете чрез популяризиране на информация, то със сигурност написаното по-долу ще ви бъде интересно.

PR_leopard

Предварителната подготовка

Ключово правило за организиране на успешни публични изяви (независимо дали са устни или писмени), е предварителната подготовка. Нека бъдем реалисти – много малко са онези от нас, на които с лекота може да бъде поставен етикета – роден оратор. Останалите – практикуват. Изучават сходни публични изяви, черпят опит, правят възстановки, репетират. За предпочитане – не сами. Критичното око на страничният наблюдател е изключително полезно в подобни ситуации. Препоръчително е и видео заснемане, което още по-точно да покаже слабите и да разкрие неподозираните ви силни страни.

Конструкцията на публичната изява

Практиката показва, че доста малко от публичните личности днес (или техните PR експерти), практически си дават сметката, че в основата на успешната убеждаваща комуникация – независимо дали на ниво един единствен слоган или на цяла интервю за медиите, или публична реч, седи балансът между комуникатор-послание и аудитория. Независимо, че този баланс е въведен в науката за убеждаващата комуникация преди повече от 25 века от Аристотел и е известен под името „Аристотелов триъгълник”, днес той продължава да е незаменим помощник при конструирането на ефективните целенасочени послания.

Аудиторията – 33% от успеха

Във всеки един момент от планирането на комуникацията, съдържанието й трябва да се „мисли” спрямо аудиторията.

В този ред на мисли – детайлният анализ на таргетираната аудитория не е просто един от задължителните елементи в брифа, в където отбелязваме всеки път 18+, мъже/жени, интересни, динамични, модерни. Ясният и точен профил на аудиторията и финото й сегментиране, вникването в дълбочината на нейните интереси, навици, нагласи, намерения и слабости, е от изключително значение за крайния ефект от цялостната комуникация.

Сигурна съм, че на мнозина, работещи в сферата на комуникациите, се е случвало клиенти да не оценяват необходимостта от инвестиране в маркетингови проучвания на таргетираната аудиториите. За съжаление – това е реалността. Точно заради нея, обаче, именно осъзнаването и оценяването на ролята на аудиторията като активна страна в ефективната убеждаваща комуникация, се превръща в едно от най-големите предизвикателства пред всички, които искат да са наистина успешни комуникатори.

Посланието – 33% от успеха

Посланието не е всичко. То е точно толкова, колкото и останалите три елемента в комуникационният триъгълник – причините са обясними с всичко казано по-горе. Въпреки това, всеки може да намери примери от ежедневието си, които показват меко казано „странни” послания, които съществуват в медийното пространство, просто за да… съществуват. Успешните комуникатори не бива да забравят, че добрите послания не са онези, които просто и универсално звучат добре. Добрите послания са онези, които звучат добре на аудиторията, за която са предназначени в устата на комуникатора (бранда) от които излизат.

Говорейки за послания нека припомним малко важна статистика:

  • Информационната стойност на интонацията за възприемане на посланието достига до 40%.
  • Изследователите по убеждаваща комуникация възприемат изследването на Албрехт Михрибиън, според когото:
  •  55% несловесна (невербална) част,
  • 7% словесна и
  • 38% гласова част.

Модерният изследовател на невербалната комуникация – Алън Пийз (автор на бестселърът „Войната за вдигнатия капак на тоалетната чиния” и други интересни книжки по темата ), пък отива още по-далеч, като отдава цели 60-80% на ролята на невербалното в рамките на общуването.

Комуникаторът (брандът) – 33% от успеха

Независимо кой е автор на публичната комуникация, ролята на публичният й източник е от изключително значение.

Често един подготвя сценария, а друг го представя през аудиторията, в което не би имало абсолютно нищо лошо, ако докато се подготвя той, всяка дума, всяко послание от него, е премислено през начина, по който то ще звучи по време на представянето му. Отново примерите от практиката показват сериозни разминавания между текст и представяне, които водят до понижаване на целевите резултати. Причината за повечето се корени в това, че при недобра координация между послание и комуникатор, при възприемането му, аудиторията отключва подсъзнателни механизми и изгражда психологически бариери при възприемането му. С други думи – ако знаете, че човекът, който ще говори пред медиите има лимитиран словесен потенциал, по-добре направете така, че той да обясни пред медиите онова, което има да казва по по-обикновен, но искрен начин, отколкото по „засукан”, но изкуствено звучащ такъв. Ефектът определено ще бъде в полза на първото представяне.

Репетициите преди старта

Златното правило в успешната убеждаваща комуникация повелява да НЕ се наизустяват предварително подготвени словесни отрязъци. Подгответе се, набележете основните неща, които ще говорите, подгответе се с резервен аргумент (спрямо ситуацията). Не учете думички наизуст. Рецитирането не е комуникиране, винаги си личи и никога не е това, заради което аудиторията е отделила от времето си. Ако не сте готови за устни публични изяви, по-добре изберете писмена форма или просто отстъпете мястото на някой друг от вашия „отбор”, който да убеди аудиторията!

The following two tabs change content below.
Д-р Кремена Георгиева е PR консултант с опит и в медиите. Експерт е по PR, убеждаваща комуникация и публично говорене. Лектор е на различни обучения, както в България, така и в чужбина. Създател е на онлайн пространството, посветено на най-добите световни PR кампании – PR@Festivals. Блогър.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php