Когато имиджът и репутацията не са просто „кухи” думи

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
PR_leopard
Как да бъдем още по успешни в убеждаващата си комуникация?
28.01.2013
shutterstock_82561567
PR, Pinterest и силата на визуалното убеждаване
11.02.2013

Когато имиджът и репутацията не са просто „кухи” думи

blow

Едно мнение успя да се превърне в централна тема на разговори вече дни наред. Разбира се, причините това да се случи, се коренят в различни направления – от традиционния „глад” на медиите за какви ли не „чужбински” изказвания, през опита на някои хора да се възползват от възможност за малко публичност. Аспектът, обаче, на който аз искам да обърна внимание в рамките на същата тази тема, е визията на страната ни във Великобритания. Или по-точно – на факта, че щом едно конкретно мнение успява да провокира подобна лавина от коментари и в двете страни, то със сигурност става въпрос за негативен имидж и нестабилна репутация.

blow

И така достигаме до въпроса с разликата между имиджа и репутацията – две понятия, които доста свободно се използват в общественото пространство, но чиято употреба далеч не винаги е съвсем правилна.

Объркването в употребата им възниква, в резултат на това, че ежедневно политици, медии и общественици използват думите “имидж” и “репутация” като синоними или взаимнозаменяеми. На практика, обаче, между тези две схващания има много сериозна и ясна разлика. Начинът, по който една марка изгражда позитивен имидж и този, по който развива силна репутация, представляват два различни и много специфични технологични процеса.

Нивото на клиентското внимание е разковничето при определяне на същностните разлики между тези две понятия.

Да имаш силен имидж е изключително важно, защото именно той е нещото, което грабва и поддържа вниманието на клиентите в конкретен момент. Силната репутация, от друга страна, пък кара потребителите да избират точно определена марка олио, на пример, когато на рафта  в магазина има още поне пет вида от същия продукт, без да се влияят от спорадични оферти или атрактивни промоции на други марки.

Репутацията е изключително трудна за постигане, но за сметка на това силата й е доста по-продължителна. Тя е възприемане, емоция, натрупвана с времето. Тя е процес, изграждан с години, а не резултат от едно конкретно усилие или събитие. Когато репутацията е силна, означава, че марката е успяла да изгради пълноценни и ползотворни взаимоотношения със своите потребители, които от своя страна оценяват това, лоялни са към нея и тя се превръща в нещо като част от техния живот, почти неподвластна на промените в пазара.

[sws_yellow_box box_size=“620″] Така корпоративният имидж или имиджът на дадена марка, е сбор от мнения и настроения към една организация. Корпоративната репутация, от своя страна, е понятие, което се основава върху ценностите, предизвикани от корпоративния имидж, създаден в един човек. На практика, пътят към добрата репутация преминава през проектирането на желания имидж (като набор от мнения и чувства) и свързването му с една или няколко ценности, важни за групите, с които се работи. А когато съществува добро съответствие между ценностите на хората и корпоративния имидж, добрата репутация на организацията може да се превърне в супербрaнд- свръх цел на всеки собственик на марка, както и на всеки PR специалист. Защото тогава компанията е уважавана, радва се на висока оценка, а продуктите или услугите, които предлага, са купувани (желани). [/sws_yellow_box]

Спорът за това кое от двете – дали имиджът или репутацията има по-силно влияние – в един момент става безпочвен. В условията на новите медии, марки с изключителен имидж могат за секунди да бъдат буквално „сринати” онлайн и   единствено поддържането на висока репутация от страна на мениджмънта им, може да помогне за преодоляване на кризите и за реализиране на пълноценна комуникация между нея и публиките й, като чрез това предотвратява голяма част от проблемите й.

5 базови предпоставки за реализиране на добър имидж

  1. Грижете се всекидневно за доброто си име или това на бранда си. Не пропускайте от време на време да го „гугвате”, за да видите къде – какво се говори за вас.
  2. Инициирайте добри имиджови кампании. Организирайте позитивни инициативи онлайн и офлайн. Не преекспонирайте „дарителските” жестове, които правите, особено по Коледа.
  3. Ако наистина държите да изградите добър личностен или корпоративен имидж, организирайте поне 2-3 кампании през годината, насочени към целевите си публики.
  4. Организирайте имиджовите си кампании насочено – добре е да планирате стратегически, а не всяка кампания да е „на парче”. Колкото и успешни да са отделните кампании, ефектът от тях се мултиплицира, когато са стратегически и логически обосновани във времето.
  5. Когато има криза – онлайн и офлайн, последното нещо, което трябва да направите, е да се скриете. Правилото при кризи изисква проактивност и наподобява старата приказка „хранете бика за рогата”.

5 базови предпоставки за изграждане на добра репутация

  1. Не очаквайте чудеса. Репутацията е като английска полянка – изисква целенасочени усилия и много време, за да се изгради и поддържа.
  2. Една кампания НЕ може да изгради позитивна репутация. Нужни са много голям брой целенасочени и целеустремени позитивни имиджови кампании.
  3. За да бъде добре организирана, репутацията трябва да е фокусирана. Ако очакваме при всяка имиджова кампания да разкриваме ново „качество” на дадена марка/личност и това да формира конкретна репутация – няма как да стане. Може би проблемът с неубедителната туристическа репутация на страната ни пред чужденците, се крие именно в това, че искаме да бъдем едновременно – морска дестинация, ски дестинация, място с развит селски туризъм, такова с развитие на алтернативен туризъм, невероятна SPA дестинация и какво ли още не.
  4. Добрата репутация е открояваща. Тя показва онази характеристика, с която публиките припознават личността/марката като най-силна в дадена област. Следователно – посредственото публично поведение не е правилният път към изграждане и поддържане на добра репутация.
  5. Защо ни е важно да имаме добра репутация? Защото добрата репутация помага на бизнеса, улеснява комуникацията с крайните публики и когато има проблеми/кризи, заинтересованите публики са по-склонни да прощават.
The following two tabs change content below.
Д-р Кремена Георгиева е PR консултант с опит и в медиите. Експерт е по PR, убеждаваща комуникация и публично говорене. Лектор е на различни обучения, както в България, така и в чужбина. Създател е на онлайн пространството, посветено на най-добите световни PR кампании – PR@Festivals. Блогър.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php