Колко е важно да бъдеш етичен в комуникациите

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
393130_448657375188458_13106125_n
Най-големите митове за онлайн репутацията
04.03.2013
events
PR събитията и други важни постановки
18.03.2013

Колко е важно да бъдеш етичен в комуникациите

pigs-in-love

За пореден път тази седмица се убедихме колко много е важно да бъдеш етичен в професионалните си комуникации, за да не трябва после да се оправдаваш, че „всъщност нямаш сестра…”. Етиката, обаче, отново се оказа едно от онези понятия, които колкото повече са предъвквани, толкова по-разтегливи стават. Примерите в потвърждение на това буквално извират от всички медии, без значение дали са класически или модерни. Ето заради това смятам, че ще бъде повече от полезно да си припомним някои основни неща, свързани с етиката в PR, но… по български.

pigs-in-love

Сериозен опит за внасяне на ред в хаоса с интерпретациите около Етиката в комуникациите, е поставен през далечната 2000 г., когато Българското дружество за връзки с обществеността създава Кодекс на професионалните стандарти на БДВО. Пет години по-късно, на базата на Кодексите на четирите браншови организации у нас – БДВО, Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА), Асоциация ИМАГИНЕС и членовете на Международната PR асоциация (IPRA) у нас, както и на Етичния протокол на Global Alliance и на други национални PR организации, е разработен Етичният кодекс на PR специалистите в България. Документът е подписан на 7 юли 2005 г., както от вече споменатите четири български PR обединения, така и от Асоциацията на специалистите по комуникации в общините (АСКО) и от Дружество за връзки с обществеността към СБЖ. С една дума – от повечето браншови организации на PR специалисти у нас.

Въпреки тази многословност обаче, и до момента Етичният кодекс не е задължителен за практикуващите PR експерти, независимо дали членуват или не в някоя от изредените задруги и вероятно в това се крие значителна част от отговора на въпроса защо сме свидетели на меко казано „грозни” и оронващи имиджа на професията практики, които въпреки критиките, продължават да съществуват и днес.

Препоръчителният характер на този документ към момента рядко го свежда по-далеч от интереса на членуващите в отделните организации, съставили Кодекса. И то, по мои наблюдения, не до всичките им членове. Не, че ако подобен документ има задължителен характер това автоматично би значило рязък скок в професионалния морал, но все си мисля, че публичната значимост на нашия бизнес категорично изисква някои обществени ангажименти, в това число и сериозното съблюдаване на етични  професионални стандарти.

Като оставим настрана всички процедурни въпроси, Етичният кодекс, макар и кратък, съдържа доста типови ситуации, които всеки уважаващ себе си специалист по комуникации, както и неговите клиенти, задължително или не- трябва да имат предвид. Ако и на вас досега не ви е попадал този малък документ, предлагам заедно да обърнем внимание на някои интересни моменти от него:

Основните умения на PR специалистите са насочени към изграждане и поддържане на взаимно разбиране, взаимно подпомагане и взаимноизгодно сътрудничество между организацията и публиките й.

[sws_yellow_box box_size=“620″]

  • Успехът на нашия клиент е важен, но не с цената на професионалния компромис.
  • Коректни сме към нашите клиенти и работодатели. Не работим за конкурентни клиенти, без изричното съгласие и на двете страни.
  • Подпомагаме обмяната на идеи и факти и различни гледни точки и създаваме условия за поддържане на дебати.
  •  Стимулираме свободния обмен на достоверна, точна и навременна информация.[/sws_yellow_box]

В духа на всички етични норми и установени ценности, документът извежда и конкретни ангажименти, които всеки един PR специалист трябва да поеме към професията си. Ето някои от водещите от тях:

  • PR специалистът трябва да изгражда доверие чрез коректна и изчерпателна информация.
  • Той (PR специалистът) трябва да защитава достоверността и да гарантира прозрачността на информацията.
  • Той трябва да не разпространява заблуждаваща или невярна информация.
  • PR специалистите трябва да работят за прозрачен и социално-отговорен бизнес.
  • Те трябва да създават реалистични очаквания за резултатите от комуникационните усилия.
  • PR специалистите трябва да се конкурират на базата опит, знания и умения.
  • Те трябва да уважават авторството на идеи и концепции.

И за финал – убедена съм, че колкото повече хора се запознаят този Кодекс, толкова по-малко ще бъдат примерите за неетични PR практики у нас. Просто защото в професионалните комуникации, както и в някои други особено приятни занимания, за максимална ефективност на постигнатите резултати, трябват минимум двама участници…

Целия кодекс можете да прочетете тук

The following two tabs change content below.
Д-р Кремена Георгиева е PR консултант с опит и в медиите. Експерт е по PR, убеждаваща комуникация и публично говорене. Лектор е на различни обучения, както в България, така и в чужбина. Създател е на онлайн пространството, посветено на най-добите световни PR кампании – PR@Festivals. Блогър.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php