Корпоративен блог или Facebook, това е въпросът?

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
Maria Gergova-Bengtsson
Мария Гергова: Колкото повече време прекарваме онлайн, толкова по-ценен става живият контакт в PR
14.02.2014

Корпоративен блог или Facebook, това е въпросът?

blog-or-facebook

Винаги започвам разговорите на тема „онлайн присъствие“ с това, че правилната комуникационна стратегия включва комбинация от различни канали. Което означава – анализирайте правилно средата, изберете подходящите платформи, съсредоточете се върху тях и бъдете достатъчно активни.

blog-or-facebook

В общия случай имате корпоративен сайт, вероятно придружен от блог (в рамките на публикацията ще ги разглеждаме като едно), заедно с корпоративен профил във Facebook и Google+ и евентуално Twitter, Instagram, Foursquare/Swarm и Pinterest, в зависимост от размера и бизнес сектора на компанията. Голямата трудност обаче идва, когато трябва да прецените колко ресурс да отделите за всяка от тези платформи.

От една страна, първоначалната инвестиция е различна – от 0 лева за създаването на Facebook страница до няколкостотин/няколко хиляди за хубав корпоративен сайт с добра оптимизация, интеграция със социалните медии и приличен корпоративен блог. После обаче идва голямата промяна – докато корпоративният сайт и блог са ваша лична медия (owned media) и са изцяло под ваш контрол, Facebook е придобит канал (earned media) и все повече се превръща в платен формат (paid media).

Още от създаването на най-голямата социална мрежа не всички последователи виждат публикациите на страниците, а макар брандовете да са инвестирали време и средства, „обсегът“ на постовете достига различен непълен процент от феновете. След последните промени в алгоритъма на Facebook администраторите на страници дори ликуват, ако този процент reach е двуцифрено число, предвид постоянното му намаляване. Сега си представете как сте инвестирали хиляди в привличането на многобройни фенове на страницата чрез промоции, приложения и платена реклама, а сега се налага отново да си плащате, за достигнете до тези фенове.

Разбира се, Facebook не спира да ви приканва да „разгласявате“ страницата си, а същевременно сами виждате как reach-ът намалява постоянно, макар да опитвате различни неща и публикациите ви да имат еднакъв брой интеракции, включително и споделяния.

Таблица: Forrester Research

Сега обръщаме поглед към корпоративния блог. Там с една публикация седмично и добре изграден алгоритъм за привличане на абонати, можете на 3-тата година да имате солидна база от последователи, която постоянно да расте, вместо да бъде ограничавана изкуствено. Можете да имате собствени рубрики, заради които хората да се връщат периодично, можете и да комбинирате различни инструменти, за да създавате максимално интерактивно и интересно съдържание и да осъществявате връзка с потребителите и потенциалните клиенти в реално време.

Когато поставим картите открити и направим количествено претегляне на козовете, плюсовете са определено на страната на Facebook. Обаче после може би се замисляме и си даваме сметка, че в някакъв момент инвестицията там може да се окаже недостатъчна, въпреки обещанието придобиваните фенове да са постоянно наши. В един точно такъв момент можете да имате страница със 100 000 фена, а да достигате до 1000 от тях и да се налага да си плащате за „достъп“ до останалите. После се досещате, че всъщност и блогът, и Facebook страницата, и останалите социални канали са просто част от „фунията на продажбите“, чиято основна цел е да докара потенциалните клиенти до директна комуникация с вашите търговци, които имат най-важната задача – да затворят сделката.

Не забравяйте, че инвестицията в онлайн присъствието на вашата компания не се измерва само в пари, а много повече във време и идеи. Така че въпросът „Къде да инвестираме повече – в корпоративен блог или във Facebook страница?“ няма как да има еднозначен отговор.

Предполагам, че вече сте мислили доста по темата, така че ще се радвам да споделите в коментарите какво решение сте взели и какви са доводите ви по темата.

По материали на PRoPR.
The following two tabs change content below.
Александър Кръстев е PR консултант в PRoPR Агенция и създател на сайта за книги Аз чета. Автор на е-книгата "LinkedIn - социалните мрежи в полза на бизнеса", която можете да прочетете на linkedin.azcheta.com. LinkedIn профил на Александър

Коментари

коментара

1 Comment

  1. ... казва:

    За мен лично е по удобно facebook страница на сайта, но откакто намалиха рийча стана много трудно да стигнеш до аудиторията за която си си плащал за да им показваш новите продукти в онлайн магазина си всеки път трябва да плащаш за да стигне до алдиторята за която преди това си платил да я събереш в страницата си

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php