Най-големите митове за онлайн репутацията

Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
снимка: DarikNews - Варна
Трите думи в кризисния PR – открити, смели, искрени
25.02.2013
pigs-in-love
Колко е важно да бъдеш етичен в комуникациите
11.03.2013

Най-големите митове за онлайн репутацията

393130_448657375188458_13106125_n

Днешната тема е провокирана от мое скромно „проучване” в Google, по темата за онлайн имиджа и социалната репутация. След обстойно изчитане на намерените резултати на български език, останах меко казано шокирана от наличието на толкова много голям брой родни специалисти по онлайн имидж или репутация (за разликите между двете понятия, можете да прочетете тук).

393130_448657375188458_13106125_n

Като оставя настрана това мое лично изумление, практически не броят, а качеството на експертизите, са нещото, в което определено съзрях интересен проблем. В голяма степен анализите и съветите гравитират около няколко точки, които повторени многократно от различни източници, определено биха могли съвсем успешно да заблудят някой нищо не подозиращ човек, че това да си имаш онлайн имидж си е фасулска работа, която всеки с кажи-речи сносен профил в една или повече социални мрежи, би могъл да си направи сам. Е, да де, но ако наистина ставаше толкова лесно, сигурна съм, че и вашият нюзфийд нямаше през последните дни да е задръстен с политически колажи, просто защото политиците щяха да са се погрижили за своята идеална онлайн репутация. И то – сами!

Ето още няколко от най-устойчивите митове, свързани с имиджовото онлайн позициониране:

Създаването и поддържането на профил в колкото се може повече социални мрежи е вероятно най-често повтаряният експертен „златен” съвет. И въпреки, че той е изграден върху истината, че търсачките обичат профилите в социалните мрежи и оптимизират ключовите думи, този инструмент никак не е достатъчен сам по себе си за поддържане на каквато и да е репутация. Той е само платформа, която обаче трябва да се пълни с качествено съдържание. Това всеки ден да публикуваш котенца в социалния си (не дай си Боже – корпоративен) профил, няма да добави стойност към името ви. Освен, ако не сте зоомагазин или ветеринарна клиника, разбира се.

Непрекъснатата активност в социалните профили също е сред основните митове

Нека бъдем честни – признайте си колко от вашите лични контакти са с ограничен достъп, именно защото прекаляват с активността. Това, че излизат, влизат, отиват да пият/ядат/…, гарантирано няма да подобри отношението ви към тях. Социалният SPAM вероятно е най-новата форма на обществен тормоз, от която никой нищо не печели. Нека не забравяме, че активността в социалните мрежи зависи от това дали имаме информационен повод за нея, дали имаме какво да кажем и – не на последно място, как и на кого да го кажем. И все пак – не повече от максимум 2-3 пъти на ден.

Искреност, откритост и честност са трите думи, които забелязах, че „специалистите” по онлайн имиджмейкинг повтарят почти като мантра. Факт е, че те са едни доста добри пожелателни характеристики за почти всяко успешно публично съдържание, но – с една голяма уговорка. Преди да започнем да публикуваме искрени, открити и честни статуси в личния си или в корпоративния профил, трябва да си дадем сметка в каква степен искаме да се превърнем в „отворена книга”, която постоянно информира за най-интимните си (но искрени) мисли, публикува пияните си (открити) снимки от последния тиймбилдинг и раздава (честна) оценка за труда на колеги, бизнеспартньори или клиенти…

Всеки може и трябва да поддържа собствен или корпоративен блог. Лесно е, сравнително бързо се прави и не струва пари. Ето този определено е един от моите лични митологични фаворити. Отново с апел към реализма – наистина ли някой може да си помисли, че и в този случай „за всеки влак си има пътници”?!

Изграждането и поддържането на личен или корпоративен блог в никакъв случай не бива да е самоцел. Освен това, не всеки може да пише и това е в сила точно толкова, колкото и фактът, че не всеки може да рисува, нито да пее или танцува. Ако все пак смятате, че би било добре да си имате корпоративен блог, тогава просто платете на някой доказал се, да ви го поддържа. Е, да, така блогът няма да е безплатен, но пък наистина ли вярвате, че съществува вкусен или изискан безплатен обяд?

Всеки модерен PR специалист, някак си от само себе си вече е „дигитален маркетинг експерт”

Лично на мен тази трансформация, която тече съвсем осезателно през последните няколко години в нашия бранш, ми се струва меко казано – забавна. Почти няма агенция, която да не добави този така „актуален” термин в обсега на предлаганите услуги, което по съвсем груби сметки ей така, може да превърне България в страната с най-голям брой дигитални експерти на глава от населението. Би било прекрасно това наистина да е така, но броят на часовете, прекарани във Facebook, не ни прави специалисти по особени заслуги.

И все пак, ако се чудите дали човекът, на когото обмисляте да доверите вашата корпоративна или лична онлайн репутация, наистина има съответната компетентност за това, направете проучване, в което моят съвет е, да не пропуснете да го помолите да ви разясни разликата между онлайн имидж и онлайн или социална репутация. Без да знаете подробности, ако човекът срещу вас ги употребява като синоними, то…вероятно е по-разумно да продължите с търсенето.

 

 

The following two tabs change content below.
Д-р Кремена Георгиева е PR консултант с опит и в медиите. Експерт е по PR, убеждаваща комуникация и публично говорене. Лектор е на различни обучения, както в България, така и в чужбина. Създател е на онлайн пространството, посветено на най-добите световни PR кампании – PR@Festivals. Блогър.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php