Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
fresh-bottled-air
ТЕНДЕНЦИИ: Канада продава „чист въздух“ на Китай
януари 5, 2016
bett2016_03
Bett 2016: Образование от бъдещето
януари 27, 2016

Neflix идва в България. И какво от това?

netflix-logo

Netflix идва в България – това обяви вчера по време на изложението за потребителска електроника (Consumer Electronics Show) в Лас Вегас, изпълнителният директор на Neflix, когато коментира предстоящото разширяване на пазарите. Реакциите не закъсняха и социалните мрежи в страната бяха „наводнени“ от бурни реакции и одобрителни възгласи. Решихме да проверим обаче как реално Netflix ще засегне пазара и потребителските навици в България и се обърнахме за коментар към кабелните оператори и най-големия конкурент на Netflix – HBO GO, вижте какво споделиха те.

netflix

Според главния изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс разширяването на услугата ще роди „нова глобална интернет телевизионна мрежа“. Той допълва, че потребителите в цял свят ще могат да гледат интересуващите ги телевизионни предавания в реално време, без никакво забавяне. Продукцията ще е достъпна на всички устройства, с достъп до интернет.

Потребителите имат възможност за едномесечно безплатно ползване на услугата, след което цената е около 16 лв./месечно (8 евро) за гледане в стандартна резолюция – 20 лв. за 2 екрана и до 24 лв. за четири устройства в HD формат. Потребителите имат избор за устройствата, през които ще ползват услугата – телефон, таблет, умен (smart) телевизор и компютър, X-box или Apple tv.

Какво всъщност представлява Netflix?

Netflix стартира като платформа за наемане на филми на DVD, а през 2007 г. се преориентира към онлайн стрийминга. В момента компанията разполага с над 70 милиона членове в повече от 190 държави по света, които се радват на над 125 млн. часа телевизионни продукции и филми на ден. Netflix не излъчва реклами, но за това пък услугата е платена.

Как Netflix ще повлияе кабелните оператори и HBO?

Първосигналната реакция на аудиторията беше „Netflix идва, ще спра кабелната“. Всъщност, по данни на Дойчин Доков, собственик и управител на „Силистра ТВ“, най-гледаното телевизионно съдържание на абонатите на кабелна телевизия към момента са програмите на Fox International Channels, включително National Geographic, филмите и политематичните телевизии. Макар Netflix да предлага платен достъп до качествени филми, голяма част от тях са достъпни и в торент тракерите – при това безплатно, а политематични канали Netflix не предлага. Едно на нула за кабелните оператори.

Цените за предлагане на услугата отново са в полза на родните оператори, където месечната такса е в порядъка на 20-тина лева, но включва много по-голям пакет от предлагано телевизионно съдържание, включително спортни канали, които също липсват при Netflix.

И не на последно място, все още не е съвсем ясно какво точно би си купил българският потребител от Netflix срещу заплатената от него месечна такса – съдържанието, предлагано в платформата е собственост на поддоставчици, а те имат правото да ограничават страните, в които го разпространяват, тоест никой няма гаранция до какъв процент от портфолиото на Netflix ще имат достъп българските потребители срещу заплатената такса.

Netflix vs. HBO

Попитахме представителите на HBO в България какво мислят за конкуренцията на платформата и предстоящото й навлизане на пазара.

Както Netflix така и HBO не считат другия за конкурент. Netflix залагат на това, че са „цялостна онлайн платформа за телевизионно съдържание от всякакъв вид и възприемат HBO като канал, макар и отскоро със собствена онлайн платформа.“ – ние от Newtrend не разбираме каква е точно разликата между платформа за телевизионно съдържание и канал с платформа за телевизионно съдържание, но приемаме, че от Netflix ги разбират нещата и най-вероятно имат собствено тълкувание на терминологията, към която се придържаме стриктно.

От HBO споделят, че „услугите HBO GO и Netflix са подобни, но не са еднакви. Сравнение може да има само с премиум пакет на Netflix, тъй като реално в момента всеки абонат на HBO GO получава филмов пакет от 4 линейни канала в HD качество и достъп до онлайн услугата през 4 устройства.“

За едно са прави – пазарното предимство е на страната на HBO –  средната им цена за целия НВО филмов пакет в България е 8 -10 лв. срещу 24-те лева за абонаментния план на Netflix с достъп до 4 устройства.

И преди компаниите да са навлезни в конкурентна борба за PR надмощие, нека разгледаме прагматично съдържанието на предлаганите услуги:

  • HBO GO обновява близо 2 пъти седмично съдържанието си, което в момента надхвърля 2 000 часа филми – всички филми на българския сървър са с български субтитри, а детските заглавия са озвучени на български.
  • Към момента Netflix споделят единствено, че предлагат отделна секция за деца, а всеки може да добави още четири потребителя, които да гледат през регистрирания профил.
  • HBO GO споделят, че потребителите им в момента имат достъп до „Интерстелар“,„Kingsmen: Тайните служби“, от 10 януари – „Дракула: Неразказан“, предстоят „Луси“, „Моята разходка в дивото“, „Терминатор: Генисис“, „Американски снайперист“…   На 15 февруари е премиерата – синхронно с излъчването в САЩ – на новия НВО сериал на Мартин Скорсезе и Мик Джагър „ВИНИЛ“, а едновременно с излъчването в САЩ ще дебютира и новият сезон на Game of Thrones– през април.
  • Netflix си партнират с DreamWorks и ще си сътрудничат (тепърва) с LG, за да повишат качеството на излъчваното съдържание до 4K HDR. Най-популярните им авторски сериали са „Daredevil” на Marvel, „Orange is the New Black” и Sense8. Компанията планира да предостави на световната си аудитория и сериала Marco Polo, обработен за HDR.

До тук става ясно едно – Netflix са услуга, чието качество е спорно спрямо предлаганата вече на пазара HBO GO и по никакъв начин няма да повлияе пазара и позициите на родните кабелни оператори и предлаганаа от тях месечна услуга, но стана повод за „истерии“ и гръмки PR заглавия“ за „новата глобална интернет телевизионна мрежа“ – типично по американски.

netflix-logo

Netflix идва в България. И какво от това?

Ще завършим, както започнахме. Макар Netflix да е стрийминг услуга, подобно на любимия ни вече Spotify, само че за филми, не вярваме да постигне същия успех след навлизането си в страната. От едната страна, защото вече има конкурент с ясно установени позиции, по-ниски цени и портфолио на български в лицето на НВО GO, от друга страна, защото българският потребител все още не е научен да плаща за авторски права на съдържанието, което потребява. Не пропускаме и постоянно увеличаващите се такси за излъчване на HD каналите от страна на кабелните оператори, което пряко повлиява месечните такси за кабелна, от която абонатите надали скоро ще се лишат, най-малкото защото предлага далеч по-разнообразно и богато портфолио на съдържанието.

Ако преди не сте купували филми и пиратствате, без това да ви притеснява особено, надали ще оцените реално добавената стойност на Netflix, но както споделят и от HBO GO „хубаво е да има конкуренция, така само базата за сравнение в по-реална“

 

 

The following two tabs change content below.

Ивелина Атанасова

Консултант - маркетинг и бизнес развитие at NewTrend: Media | Marketing | Events
Консултант по стратегически маркетинг и бизнес развитие с над 10-годишен опит. Собственик и основател на Newtrend: Media | Marketing | Events - онлайн медия, брандинг агенция и оргaнизатор на първата конференция за деца и технологии - Digital KidZ. Професионалните интереси и компетенции на Ивелина Атанасова са в областта на потребителското поведение, маркетинг анализи и прогнози, бизнес развитие.

Коментари

коментара

1 Comment

  1. Николай казва:

    HBO GO не се предлага в HD.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php