Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
netflix-logo
Neflix идва в България. И какво от това?
07.01.2016
FB_event
DigitalKidZ: Наука.Образование. Технологии предстои на 19 март 2016
15.02.2016

Bett 2016: Образование от бъдещето

bett2016_03

Интегрирането на технологиите в образователния процес отдавна е актуална тема в световен мащаб, но интегрирането на технологиите в образованието под формата на игра, през призната на „виртуалната реалност“ и с ясната концепция за промяна на педагогическата методика, бяха акцентите които отличиха тазгодишното издание на Bett – едно от най-големите изложения и конференции, посветени на технологиите и образованието, състоящото се в Лондон, Великобритания.

bett2016_05

„Често интегрираме технологиите в образованието на децата си, само защото можем да го направим, не защото знаем как, нито какво искаме,“ беше посланието на Джон Колик – старши консултант по образованието от PROMETHEAN, глобален лидер в разработването на интерактивни технологии и образователен софтуер.

Технологиите могат да бъдат изключителнo мощен инструмент, който да подпомогне учениците и студентите да развихрят своята креативност и да промени животът им за добро, както и да даде възможност на преподавателите да имат повече свобода и време, за да „обгрижват“ децата, които имат специфични затруднения и потребности – важно е да бъдат използвани по предназначение и познавайки ги добре.

1. Технологиите са тук, време е да променим преподаването

Голяма част от лекторите на Bett споделиха своето впечатление, че преподавателите продължават да изпитват затруднения с интеграцията на технологиите в образователния процес в класните стаи. Причината? Твърде бързото навлизане на технологии и образователни платформи не им е оставило време да ги разучат и да изготвят концепция за тяхното внедряване в час. Най-често се наблюдава самоволно използване на новите инструменти, без ясна стратегия за повишаване на образователните компетенции. Ето защо новите длъжностни характеристики на преподавателите в Англия вече включват и тестването на устройства.

„Необходимо е цялостно преосмисляне на образователния процес“ – беше призивът на Дан Хеслър. „Ако не успеем да ангажираме децата и да ги насърчим да принадлежат към нещата, които правим за тях, няма никакво значение колко добри приложения и програми сме разработили за тях.“

Отново негов беше призивът да учим децата си на дигитални умения от най-ранна детска възраст, да използваме повече игри, докато им преподаваме, защото играта е най-естествения процес за възприемане на новата информация от децата и да не разграничаваме класовете по възрасти, защото по този начин отнемаме възможността децата да се учат един друг и да развият умения по емпатия.

bett2016_02

Изключително внимание беше обърнато на Raspberry Pi и на BBC Micro:bit, които явно бяха превзели сърцата и умовете на всички, а от есента на 2016 влизат като инструмент в новите часове по програмиране при седмокласниците.

2. Не е важно какво им преподаваме, а защо им го преподаваме

Едно от най-често повтаряните послания на сцените на Bett беше необходимостта от промяна в познанието, което бива преподавано на децата и необходимостта от промяна в системата, оценяването и подхода към децата. Препоръката беше да се промени методологията за оценяване на познанията – от тестове към проекти и ниво на изпълнение. Да се насърчи груповата работа и училищата да се „отворят“ към света като комуникират посредством новите технологии и Skype с други класове и експерти и интегрират техните съвети и менторство в учебните часове и работата в клас.

„Ние не ги учим на химия, ние ги обучаваме да станат химици. Ролята на учителя в да се възползва от „свободното време“, което му дават технологиите, за да обърне повече персонално внимание на всеки ученик в класната стая. За да зазвучи симфония, всеки един от тях трябва да развие индивидуалните си умения, но заедно да звучат хомогенно и хармонично.“

3. Роботите са навсякъде

Bett ни представи изключително богат избор от роботи – подходящи за програмиране, както от деца на по 3-4 години, така и за тийнейджъри и кандидат-студенти. Роботи във всякакви вариации, размери и възможности бяха навсякъде – буквално. И не случайно. Роботите са забавни, весели и ангажират вниманието на децата, а уменията им да програмират могат да бъдат визуализирани веднага според командите, които изпълнява роботчето. В допълнение, програмирането на роботи развива умението за аналитично мислене, планиране и анализ и насърчава децата да развият техническите си умения. 

bett2016_07

4. „Облачните училища“

Сугата Митра, когото познавахме вече от лекциите на TED, откри тазгодишното издание на  TED. Той сподели своята теза за това, че „интернет не е просто инструмент, а най-голямата мрежа, събрала колективното познание на целия свят, която някога сме наблюдавали“ и именно интернет ни дава възможността да преодолеем недостига на квалифицирани учители и бюджет, за да образоваме децата по целия свят.

Той разказа за облачните услуги на Google и Microsoft, за Chromebook и ниско-бюджетните устройства, които могат да бъдат купени за под 400лв и не изискват инвестиции за изграждането на инфраструктура, но дават възможност на децата да се самообучават, бидейки в условията на „самоорганизирана среда на обучение“, с достъп до ментори и тяхното познание от цял свят.

В момента има 7 подобни училища в света – пет в Индия и две във Великобритания. Чуйте тезата на Сугата Митра в TED, тъй като запис от Bett не се очаква да бъде публикуван.

5. Жените в технологиите и ролята на STEM обучението

„Жените в технологиите“ и как да бъде увеличен техния брой е тема, която ангажира обществеността през последните години – темата не беше подмината и на Bett. Макар подходът тук да беше малко по-различен. Според тезата на Сю Блек, основателката на Techmums.com, STEM* секторът не е единственият, засегнат от половатадискриминация, за да му бъде обръщано толкова голямо внимание. За да се преодолеят предразсъдъците обаче, тя насърчи родителите и учителите да използватполовонеопределени играчки, когато възпитават и обучават децата, например LEGO.

“Трябва да създадем среда, в която всеки може да създава това, което му е интересно, важно е да минем отвъд ограничението на половете“, беше нейното послание.

Половото определение следва да бъде премахнато от всички професии, ако искаме да живеем в общество, където всеки работи според призванието си, но да насърчим децата да развият уменията си в STEM е изключително важно с оглед професиите на бъдещето и ролята, която заемат технологиите – независимо дали става дума за технически профил или не.

„Всички ние трябва да насърчим децата да повишат познанието си в областта на технологиите и да разберат повече за възможностите за кариера, които им предлага STEM. Възможностите са толкова много, че наистина ще ни е нужно време, докато обществото ни разбере колко широка е тази област“, допълва Блек.

Джон Сю, преподавател в Университета Хертфордшир допълни тезата с това, че обучението по технологии трябва да бъде забавно и интересно за децата, ако желаем да ги насърчим да изберат професионално развитие в тази област.

И не на последно място, всички лектори, засегнали темата, се обединиха около тезата, че технологиите отдавна са надхвърлили „програмирането“ и към днешна дата не само спомагат за по-бързото усвояване на знание и колаборация между учениците, но и STEM следва да бъде разширен като акроним до STEAM и да включва и „изкуството“ като област, която обхваща, защото „развива креативността в дигитална среда.“

6. Геймификацията

„Ако погледнем на технологиите през призмата на игрите и геймификацията, толкова повече хора биха разбрали концепцията, която стои зад тяхната употреба и неминуемо щяхме да привлечем повече жени в областта,“ беше теза, която привлече вниманието ни.

Доказано е, че повече от половината геймъри в световен мащаб в момента са момичета, а ако технологиите бяха използвани за обучение чрез игри и кодирането беше представено през роботите, вероятно нещата щяха да изглеждат много по-ясни и разбираеми.

„Геймификацията разширява хоризонтите ни и ни дава възможност да се забавляваме и да играем. Геймификацията прави STEM толкова по-разбираем и човече“, сподели Ана-Мари Нийтхам, изпълнителен директор на Ocado Technology.

7. Всички обичат Minecraft

Minecraft беше един от най-често споменаваните брандове на Bett и не случайно. Когато през 2014 Microsoft купиха MinecraftEdu за сумата от 2,5 млрд. долара, концепцията им беше да насърчат учителите да го използват в класните стаи, за да направят преподавания материал по-достъпен.

Днес плановете на Microsoft са да направят собствена платформа – Minecraft Education Edition, която ще бъде пусната за тестване още това лято. С нейна помощ учителите ще могат да преподават STEM, география, история, физика и биология, чужди езици и изкуства.

Minecraft може да бъде използван и на Raspberry Pi – вторият най-споменаван бранд, за да помогне на децата да се научат да програмират.

В момента над 7000 класни стаи в 40 държави по целия свят ползват Minecraft като част от обучителния процес, очаква се Minecraft Education Edition да ги увеличи. Месечните такси за ползване на сървърите ще бъдат в порядъка на 25 долара за лиценз на сървър, след като преминат безплатните тестове през лятото.

8. Образованието изисква сътрудничество

Отдавна говорим за „глобални пазари, глобална икономика и глобален бизнес“. Е тази година Bett повдигна темата и за „глобалното образование“, което изисква сътрудничество и глобализация, опосредствани от дигиталните технологии.

Консултация по Skype с хора от Антарктида в часовете по география и Hangouts консултации със световнопризнати експерти или клас от друга страна, беше само част от опита, споделен от сцената.

„Наше призвание е да споделим опита си с останалите“, беше призивът на английските учители.

9. Светоусещане, нагласи и възприятия

Една от най-запомнящите се лекции беше на Карол Двек, съавтор на  бестселъра на Amazon – Mathematical Mindsets, която разказа, че „етикетирането“ на децата е това, което ограничава техния потенциал. Децата, които биват „етикетирани“ като „неможещи“, „незнаещи“ и „неразбиращи математиката“ се отказват много по-лесно от тези, чиито умения не са „фиксирани“ и биват възпитавани с „отворено“ съзнание.

„Математиката е наука на доказателствата, не на сметките, а начинът, по който я преподаваме на децата днес е напълно сбъркан.“

10. Баланс и синхрон между реално и дигитално

Нещо, което пропагандираме като светоусещане от началото на инициативата DigitalKidZ, HP описаха на Bett с едно понятие – „размита реалност“ или т.нар. Blended Reality.

Комбинацията между 3D екрани и 3D принтери, показалки, които засичат движението на ръката ни, виртуална реалност иAugmented Reality очила – превръщат образованието в едно съвсем различно преживяване. Децата в „училището на бъдещето“ ще могат да разгледат триизмерно обектите, които изучават, да ги манипулират и превръщат в интерактивни обекти. Да получат едно много по-дълбоко и личностно преживяване на неща, които след всичко представено изглеждат някак плоски и прозаични.

Представете си мащабите на познанието, което можем да предадем с възможностите на 3D принтерите и скенерите, които позволяват физическото възпроизвеждане и изучаване на обекти – очилата, които ни пренасят във виртуалната реалност и карат човешката анатомия от учебниците по биология да „оживее“ и часове по история, в които изучаваните битки се прожектират по средата на стаята.

При това не става дума за бюджети, а за светоусещане. Не става дума за бъдеще, а за реалност – „размита реалност“, която вече е факт и която живеем.

[sws_yellow_box box_size=“620″]Ако вече сте се убедили, че „бъдещето“ и „дигиталната революция“ не са нещо, което тепърва очакваме и можем да отложим още малко, а вече е факт – каним ви на DigitalKidZ, инициативата на Фондация „Дигиталните деца“, подкрепена от Newtrend.Media, която проследява еволюцията, технологиите, промените и тенденциите в образованието и възпитанието на дигиталните деца и ви помага да се адаптирате по-бързо и лесно.

На 12 март ще бъде първото за годината DigitalKidZ събитие. Неговата цел е представяне на инициативата и обществен дебат за необходимостта от промяна в образованието и методология за тяхното осъществяне. Предвидена е дискусия с организаторите и детска работилница с роботи. На 19 март 2016 в зала 6 на НДК е четвъртата конференция на инициативата, посветена на темите: Наука. Образование. Технологии. Светът от бъдещето. Повече информация ще откриете във Facebook страницата на събитието – https://www.facebook.com/DigitalKidZ.eu/ [/sws_yellow_box]

*STEM е акроним на „наука, технологии, инжинерни науки и математика“

The following two tabs change content below.

Ивелина Атанасова

Консултант - маркетинг и бизнес развитие at NewTrend: Media | Marketing | Events
Консултант по стратегически маркетинг и бизнес развитие с над 10-годишен опит. Собственик и основател на Newtrend: Media | Marketing | Events - онлайн медия, брандинг агенция и оргaнизатор на първата конференция за деца и технологии - Digital KidZ. Професионалните интереси и компетенции на Ивелина Атанасова са в областта на потребителското поведение, маркетинг анализи и прогнози, бизнес развитие.

Коментари

коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php