Newtrend.bg, позната през последните 8 години като медия, водена от екип специалисти с маркетинг опит, се превръща официално в Консултантска и Маркетинг аутсорсинг Агенция, която съчетава техните най-силни страни, опитa, натрупан през годините и визията им за устойчив бизнес и иновации. Медийните контакти и ноу-хау ще бъдат използвани в полза на "Наръчниците за родители на дигитални деца", един проект на Фондация "Дигиталните деца", зад чиято реализация Newtrend застава еднолично.
internet
Какво се случва за 1 минута в Интернет?
21.03.2013
Гласът-на-България
Има ли живот отвъд live-а?
09.04.2013

Ако си поискам, ще ли ми дадеш?

318135_459011170846061_970977633_n

Преди няколко седмици чешката телекомуникационна компания – Czech Telecommunication Office прекрати търга с наддаване за допълнителни честоти – 800 MHz, 1800 MHz и 2600 MHz. При начална цена близо 290 млн. ЕUR (CZK 7 400 млн.), наддаванията достигнаха 870 млн. ЕUR (CZK 20 млрд.) и продължаваха да растат, поради което процедурата беше спряна.

run_sheep_run

Решението беше мотивирано с нежеланието бъдещите потребители на 4G услуги в Чехия да плащат високи цени, с които да се „избият“ разходите по търга. В търга участваха Vodafon Чехия, T-Mobile Чехия, Telefonica Чехия и новият играч PPF Mobile Services.

Председателят на ČTÚ, Павел Дворак (Pavel Dvořák) заяви, че „за жалост, реалността показва как никой от наддаващите няма да съумее да приложи правилно новите технологии при тези условия (достигнатите цени). Трябва да се разбере, че държавният бюджет щеше да спечели, но крайните клиенти щяха да плащат сметката накрая.“

Ситуацията с търга и предлаганите цени не е първа за Европейския съюз, подобен беше и крайният резултат в Холандия, където операторите имат проблеми с финансиране на сделката.

Очаква се търгът да се проведе отново в близките месеци, но с променени правила.

Защо цитираме пазара на мобилните технологии в Чехия ли?

Защото случката безкрайно много напомня на текущия скандал с цифровизацията и промените в Закона за защита на потребителите /ЗЗП/, приети на първо четене от Народното събрание на 01 март 2013г. и ако в Чехия държавни поръчки с общонационално значение биват отменети поради псевдооправдания за защита на потребителските интереси, то в България държавата предпочете за по-адекватно да абдикира от каквито и да е действия, с което да се преустанови споровете.

Дискусиите за проблемите със сивия сектор и укриването на приходи от телевизиите започнаха по Коледа, със скандала между bTV и Булсатком, когато на висок глас беше обяснено как всъщност поради неуредени финансови взаимоотношения между “партньорите” страдат зрителите. Ако телевизиите получаваха справедливо заплащане на база на реалния брой абонати, вече щяхме да гледаме само български сериали в праймтайм, а може би и Формула 1, която  вече се превърна в лукс дори за големите телевизии със скъпоструващите си права.

Липсата на прозрачност във взаимоотношенията между кабелните оператори и доставчиците на съдържание се превърна в кауза на bTV за “борба със сивия сектор” – без какъвто и да е резултат до момента за съжаление. Тъкмо напротив, историята придобива все по-гротескни форми, защото държавата си затваря очите.

До момента държавата отказва да се намеси адекватно и да предприеме каквито и да е действия в посока на изсветляването на сенчестия бизнес в сектора на кабелните опeратори – чрез въвеждане на механизми за установяване на реалния брой абонати и  сверяване на реалния брой с този, който се декларира пред данъчната служба, както би го направила за всеки друг сектор. Няма определена отговорната институция, която да следи за борбата със сивия сектор, както е в сектора на мобилните оператори, например, където КРС изисква от мобилните оператори да декларират точния си брой абонати, например.

Това не попречи на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори да възроптае публично против предложените промени, според които потребителите трябва да дат писмено съгласие или несъгласие при промяна в обема на каналите, които биват включени в месечния му пакет, считайки го за ущърб на абонатите на големите оператори. Заедно с това малките и средни кабелни оператори се обединиха в сдружение “ТВ клуб 2000”, което през последните дни се опитва да представлява компании, членуващи в него и да води прегoвори от тяхно име с телевизиите.

В интервю за  “Капитал”,  Бернт Андерсен – изпълнителен директор на „Близу“ заявява, че “определено проблем с укриването на абонати. То дава предимство на тези, които не плащат и оттам си позволяват ниски тарифи. Също така – важно е цените за достъп до каналната мрежа и тези за доставка на съдържание да са еднакви за всички. Когато има такъв казус като с „Булсатком“, важно е тарифата на телевизията да е еднаква както за големите, така и за всичките 500 доставчици в страната, включително и за регионалните. Може би при bTV и „Нова“ е така. Но Discovery, Eurosport, FOX и други просто нямат капацитета да преговорят с 500 доставчика в България. Та те имат по един-двама души в България.”

Големите повдигат постоянни оплаквания за бумащината, която трябва да подават, за да декларират броя на абонатите си, малките –  за това, че изoбщо трябва да декларират броя на абонатите си.

“Не само че вдигат цената, но и ни казват колко са ни клиентите, за които трябва да я плащаме”, заявява Валентин Георгиев, изпълнителен директор на “ТВ клуб 2000”.

Предвидените промени са ярко доказателство за капацитета на българската политическа мисъл, който стига единствено за производство на популистки закони със съмнителен ефект. Скрити зад паравана на „потребителския интерес”, предложените текстове не само, че не го защитават, но в действителност товарят както потребителя, така и бизнеса с допълнителни разходи,” се казва в изявление на БАККО по отношение промените в Закона за защита на потребителите.

Цифровизация

И сякаш, за да добави колорит към целия този хаос дойде цифровизацията, следвана от търговските интереси. Цифровизацията представлява преминаването от аналогов ефирен телевизионен сигнал към цифров ефирен телевизионен сигнал и макар цифровата телевизия да носи изключително висока полезност на населението тя по никакъв начин няма да се отрази на потребителите, които искат да имат достъп до много канали, включително и чужди и които са готови да плащат за това, тоест на абонатите на кабелните и сателитните оператори.

Цифровизацията по-скоро ще има ефект върху ниската ценова част на пазара, където най-добре представени са „Булсатком“ и БТК, а потребителите, закупили нови телевизори вероятно ще предпочетата услугата на кабален оператор, срещу който не само ще получат безплатно своя сет топ бокс, чиято коментирана цена за момента в е порядъка на 50лв, но и много по-богат избор на канали.

Засягайки бъдещите бизнес интереси и поставяйки ги на плоскостта на текущите спорове и препирни, цялата ситуация в момента напомня времената от началото на прехода, когато едни момчета налагаха чрез “убеждение” едни правила, които ставаха общовалидни за всички без право на избор. И това, защото държавата си затваря очите и абдикира от задълженията си да извади сивия сектор на светло и да наложи ясни, прозрачни правила на договаряне в условията на ефективни и равнопоставени търговски преговори. Вместо това кабелните оператори водят война с доставчиците на съдържание (като bTV), изпъстрена с нападки, епитети и и личностни обиди и всичко това е в ущърб на потребителя, който ту има, ту няма любимите си канали, а новите български сериали, с които толкова се гордеем напоследък и излъчването на  любими спортни предавания като “Шампионска лига” са поставени на карта в дългосрочен план.

Интересно кога ли българският управленски апарат ще реши кризата, обосновавайки се със становището, че “държавният бюджет може и да не спечели, но това в никаъв случай няма да в за сметка на крайните потребители,” казус, който наблюдаваме в момента.

The following two tabs change content below.

Ивелина Атанасова

Консултант - маркетинг и бизнес развитие at NewTrend: Media | Marketing | Events
Консултант по стратегически маркетинг и бизнес развитие с над 10-годишен опит. Собственик и основател на Newtrend: Media | Marketing | Events - онлайн медия, брандинг агенция и оргaнизатор на първата конференция за деца и технологии - Digital KidZ. Професионалните интереси и компетенции на Ивелина Атанасова са в областта на потребителското поведение, маркетинг анализи и прогнози, бизнес развитие.

Коментари

коментара

1 Comment

  1. Деян Николов казва:

    Дано този проблем се реши час по-скоро. Наистина е крайно некоректно оператора ми да си сменя програмите по негово усмотрение, при положение, че съм си платил за определен пакет. Нищо чудно, че и с телевизиите се отнасят по подобен начин… а те реално създават предаванията и сериалите, за които съм станал абонат на кабелната. Надявам се поне след изборите държавата да си поеме задълженията и да поправи нещата, за да си получават приходите телевизиите и да създават все по-качествени продукции.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

css.php