В началото на тази година финансови експерти и анализатори споделиха, че очакванията за 2025 г. са свързани с потенциален бум на IPO (първични публични предлагания). Тази прогноза се основава главно върху 3 фактора: повишен интерес от страна на инвеститорите, набираща скорост икономическа активност и все по-зряло разбиране от страна на българските компании за ползите от публичното предлагане.
За да разберем какво се крие зад успешните компании, търгувани на борсата, е необходимо да обърнем специално внимание на 2 въпроса:
- Как ликвидността се превръща в движеща сила за успеха на едно публично дружество?
- Каква е ролята на маркетинга в постигането на тези цели?
Да започваме!

Ликвидността: двигател на активния капиталов пазар
Ликвидността е може би най-важната характеристика на една акция и определя нейната привлекателност за инвеститорите. Този финансов термин се свързва с лекотата, с която дадена акция може да бъде купена или продадена на пазара, без това да води до значителни ценови колебания.
Ликвидната акция е търсена, активно търгувана и сравнително стабилна от гледна точка на волатилност. Тя дава на инвеститорите спокойствието, че могат да закупят или продата акции по всяко време без да се притесняват от резки промени в цената.
Ликвидността е от съществено значение за “здравето” и успеха на капиталовия пазар, тъй като тя осигурява неговата ефективност и привлича повече участници. Компаниите, които успяват да поддържат висока ликвидност на своите акции, имат по-голям шанс да привлекат дългосрочни инвеститори и да се възползват от предимствата на публичния пазар.
Един добър пример за компания с високи нива на ликвидност е “ИмПулс Растеж” АД – един от любимите ни клиенти. Основната цел на акционерното дружество е да влага активите си в растящи публични и непублични компании, в сектори, формиращи гръбнака на растящите браншове на българската икономика, както и сектори с двуцифрен ръст в глобален мащаб. В началото на 2024 г.
По време на Годишните награди на Българска фондова борса изпълнителния директор на “ИмПулс Растеж” АД, Николай Мартинов, получи отличието второ място за най-ликвиден емитент на пазара за растеж BEAM на БФБ. Този приз е сводетелство за високата ликвидност на ценните книжа на компанията за дялово финансиране.
Истинският измерител за успеха отвъд набирането на средства
Много дружества виждат IPO-то като финална цел. Всъщност то е само началото на едно ново пътуване. Набирането на средства от BEAM пазара за растеж или Основен пазар на БФБ е важно, но то е само един от показателите за успех. За да бъде една компания наистина успешна на фондовата борса, тя трябва да демонстрира устойчивост, да изгради доверие и да осигури дългосрочна стойност за своите акционери. Всичко това се измерва с няколко ключови критерия.
На първо място, успешната компания е тази, чиито акции са постоянно търсени от инвеститорите. Това е отражение на вярата в нейния бизнес модел, потенциал за растеж и способност за генериране на печалби.
Всяка година престижната онлайн медия за икономически новини и анализи “Капитал” изготвя класация на публичните компании, търгувани на БФБ. Подборът на дружествата в тази класация е направен след допитване до представители на 6 лицензирани инвестиционни посредника.
За целите на класацията експертите посочват 10 публични компании и ги класират според собствените си очаквания, т.е. доколко акциите на посочените от тях дружества ще бъдат добра инвестиция през следващата година. Всяко дружество получава точки според очакванията на анализаторите – първото място носи 10 точки, второто – 9, а последното, десето, 1 точка.
В класацията на “Капитал” за 2025 г. анализаторите са посочили общо 27 организации, като са обяснили защо предпочитат всяка от тях. Една от тези компании е “ИмПулс Растеж” АД. Акциите от капитала ѝ са регистрирани за търговия на BEAM пазара за растеж на малки и средни предприятия, организиран от “Българска фондова борса” АД, с борсов код IMP. За последните 3 години “ИмПулс Растеж” АД е най-ликвидният инструмент спрямо регистрираните инструменти за дялово инвестиране в България.
В тазгодишната класация на “Капитал” анализаторите, включени в допитването са посочили акциите на 6 компании в портфолиото на “ИмПулс Растеж” АД. Това потвърждава мисията на акционерното дружество да идентифицира компании от типа “син океан”, които изграждат собствена пазарна ниша и растат с десетилетия.
На второ място, цената на ценните книжа трябва да бъде стабилна и да отразява фундаменталната стойност на компанията, а не да се поддава на спекулативни колебания.
Да вземем за пример високотехнологичната компания, създаваща IoT решения за сградна автоматизация, Shelly Group SE, също любима наша компания и партньор. Дружеството присъства на БФБ от декември 2016 г. От първоначалното листване на Shelly Group SE на фонфовата борса у нас до днес цената на акциите ѝ е нарастнала над 45 пъти.
От ноември 2021 г. ценните книжа на компанията се търгуват и на Франкфуртската фондова борса. От средата на 2024 г. Shelly Group SE става първото публично дружество, което се мести от Premium в Eurobridge сегмент- най-новия сегмент на БФБ. Eurobridge разкрива нови бизнес алтернативи в България, предоставяйки възможност за двойно листване на публичните компании на БФБ и на фондовата борса Xetra във Франкфурт.
В класацията на Капитал, която вече споменахме, акциите на Shelly Group SE за трета поредна година са на първо място.
И на последно (но не по важност) място е доверието на инвеститорите, което е безценен актив. То се изгражда чрез прозрачност, отговорно управление и редовна комуникация с пазара.

Маркетингът като инструмент за създаване на ликвидност и дългосрочен успех
Маркетингът често се подценява в контекста на публичните компании. Всъщност той е един от най-важните инструменти за постигане на дългосрочен успех. Ефективната маркетингова стратегия не е просто реклама, а цялостна концепция за позициониране на публичното дружество на пазара и изграждане на силен разпознаваем бранд.
Маркетингът помага на публичните компании да изградят доверие, да привличат нови инвеститори и да поддържат интереса към своите акции. Той е в основата на създаването на ликвиден пазар за акциите на дружествата, тъй като информира и привлича широк кръг от потенциални купувачи и продавачи.
И не на последно място силният маркетинг може да защити цената на акциите от нежелана волатилност и да изгради доверие в компанията и нейния потенциал за развитие. Без постоянни маркетингови усилия компанията рискува да загуби инвеститори и да изпадне в неблагоприятна ситуация на пазара.
Успешно IPO: А сега накъде?
Успешното IPO е само началото! След като компанията вече е публична, тя трябва да продължи да инвестира в маркетингови дейности, за да поддържа интереса на инвеститорите. Както вече споменахме, маркетингът помага да се привлекат дългосрочни инвеститори, които виждат потенциал в компанията и не се интересуват само от краткосрочни печалби. Освен това, той увеличава ликвидността на акциите, което е от ключово значение за целия капиталов пазар.
Дигиталният маркетинг е също толкова важен, тъй като помага на компанията да достигне до по-широка аудитория чрез уебсайт, блог, социални мрежи и други онлайн канали. Маркетингът чрез съдържание е друг ключов елемент, който включва създаването на информативни и ангажиращи материали, които образоват потенциалните инвеститори, обяснявайки сложните финансови термини на разбираем език. Важно е резултатите от маркетинговите дейности, да се анализират редовно, за да се адаптира стратегията към променящите се условия.
Добре е да се обърне внимание и на отдела за връзки с инвеститорите. Той трябва да бъде активен и да поддържа постоянна и прозрачна комуникация с инвеститорите, като предоставя финансови отчети, организира презентации и отговаря при възникнали въпроси. Връзките с обществеността също имат ключова роля за изграждане на позитивен имидж на компанията в медиите и сред обществото.
Успехът на борсата не е само въпрос на набиране на финансови средства, а и на изграждане на устойчиви бизнес модели, поддържане на ликвидност и изграждане на доверие. Ето защо от изключително значение е създаване и следване на ефективна маркетинг стратегия. Тя е ключът към позиционирането на една компания като силен разпозваем бранд, благодарение на което организацията привлича успешно необходимите от капиталовия пазар ресурси.
Ако ви предстои IPO или дори просто обмисляте идеята – попитайте ни за опитът ни да правим маркетинг на IPO, публични компании и препоръките, които можем да предоставим от клиентите си или заявете час за среща – ще се радваме да работим заедно и за вашия успех. Newtrend Agency е първата маркетинг агенция в България, която специализира в маркетинг на публични компании и IPO.