Въпреки пандемията, въпреки икономическите проблеми, въпреки административните спънки и злата конкуренция, стартирахте бизнес и той се оказа изключително успешен.

А сега накъде?

Искате целият свят да знае за вашите продукти/услуги и всички да се възхитят на невероятния ви бизнес нюх. Тук идва въпросът какво да направите? Реклама? Добре, но искате нещо повече. Как да се свържете с медиите? Какво да им кажете? И може ли да ги спечелите на ваша страна?
Започването на „любовна“ връзка с журналистите е труден и много деликатен процес, но веднъж положили основите, може лесно да надграждате своите отношения.

Наемате копирайтър, който да направи поредица от няколко хвалебствени новини/статии за вас и вашия бизнес. Наемате и маркетолог, който да ви свърже с най-правилните медии и да ви издейства (ако е възможно) безплатно представяне, а в краен случаи и разумна цена за ефекта, който търсите. Оттук насетне идва трудната работа.

Не се сърдете, ако има промени

Веднъж след като материалът е попаднал в ръцете на журналистът, той вече не е във ваш контрол. Особено, когато говорим за безплатни статии или новини. Репортерите и редакторите имат за цял да поднесат на читателите/зрителите си най-вкусната и интересна хапка, която те да сдъвчат. Никой няма да се съгласи да направи кратки редакции по вашата статия и след това да ви я върне за одобрение. Медиите винаги следват много строг график (дори и когато говорим за месечно списание). Ако непрекъснато поправяте, редактирате и искате за одобрение статиите си, скоро журналистите ще се откажат да работят с вас.

Внимавайте какво редактирате

Когато журналистът е принуден да пише за продукти/услуги, които не познава, той може да ви помоли да дадете експертното си мнение, за да е сигурен, че информацията и интерпретацията са правилни. В такъв случай редактирайте само тази част. Не поправяйте правописни, пунктуационни, стилистични грешки. Журналистът може да се обиди, а в по-големите редакции има коректори, които да премахнат всички неточности от текста.

Не се дръжте като шеф

Ако работите във фирма за производство на софтуер и искате да рекламирате новите си продукти, внимавайте за терминологията, която използвате. Не настоявайте в материалите да се използват точно тези думи. Често хората дотолкова са свикнали с професионалния си език, че се опитват да го налагат и при контакт с медиите. Възможно е да говорите твърде сложно за аудиторията, към която изпращате посланието си. Работата на журналиста е да „преведе“ сложните термини на човешки език. Не настоявайте материалите да са изпълнени с непонятни за обикновения човек думи.

Не всичко е важно

Може би смятате, че някои от продуктите/услугите ви са толкова невероятни, че журналистите задължително трябва да напишат за тях. Уви, това не е така. Репортерите и редакторите добре познават своята аудитория и какво би било привлекателно за тях. Не настоявайте на всяка цена журналистите да обърнат внимание на онова, което е привлекателно за вас.

Не притискайте журналистите кога ще излезе материала

В много случаи репортерите и редакторите не винаги са наясно кога ще публикуват вашия материал. Темите в една медия се решават на специална оперативка веднъж, а понякога дори два пъти на ден. В повечето случаи след като един журналист е написал вашата статия, той просто започва да работи върху друга и няма време, а и желание да отговаря на десетките ви мейли и телефонни обаждания: „ А кога ще излезе моята?“. Ако сте прекалено настоятелни, много е вероятно при следващ път журналистът да откаже да работи с вас.

Говорете на един и същи език

На първата си среща с репортера/редактора опитайте да говорите на разбираем за него език. Представете си, че това е човек, който не знае почти нищо за полето ви на работа и опишете продуктите/услугите си по възможно най-вълнуващ начин. Предварително си намислете работно заглавие до 30 букви (в никакъв случай не е задължително то да бъде поставено върху статията). Говорейки с журналиста, избягвайте използването на термини или жаргон, а обяснявайте с примери.

Бъдете категорични

Има грешка в публикувания материал? Не се засягайте, журналистите работят под огромен натиск и никой не е перфектен. Ако грешката е малка, преглътнете я. В случай че има сериозно разминаване, поискайте да опровержение или бонус още една статия/новина. Помислете добре и дали вие не сте подвели журналиста и дали сте му предоставили абсолютно цялата информация.

Спазвайте сроковете

Най-добре е да не дразните журналистите, които непрекъснато трябва да се движат според някакви срокове. Не чакайте последния момент, за да му изпратите своя материал. Още при първата ви среща попитайте кога най-късно трябва да сте готови с текстовете.

Уважавайте журналистите

Благодарете на репортерите/редакторите за добре свършената работа. За съжаление в големите медии благодарностите са рядкост, а виковете, напрежението, обидите са ежедневие. Бъдете различни. Оценете работата на човека, който се е постарал да популяризира вашия бизнес.

Поговорете човешки

Връзката с журналистите е почти като тази със съпругата/съпруга ви. Изисква се реципрочност и взаимно доверие. Ако успеете да бъдете приятел с журналист, това ще ви донесе много бонуси.

css.php