Всичко тече и всичко се променя – интернет тенденциите също. В края на годината, когато всички започваме да правим равносметка и прогнози за тенденциите, които очакваме да се случат в бранша, ние от NewTrend избрахме да поговорим с част от най-добрите български дизайнери за ефективност, функционалност и употреба на уеб дизайна, както и кои са критериите, за да считаме, че дизайнът на един уеб сайт може да бъде квалифициран като успешен. Вижте какво споделиха те.
Николай Александренко
уеб дизайнер
Уеб дизайнът е колкото визуално изкуство, толкова и наука. В последните години фокусът се измести от графичната част на уеб дизайна и сега все повече се държи на функционалността. Потребителите очакват всички елементи на сайта да работят интуитивно и бързо, за да намират търсената информация лесно, като не искат да бъдат разсейвани с различни графични елементи или големи реклами, например. Ако потребителят не намери веднага това, което търси, то той ще подмине и ще търси нужната му информация в друг сайт. Ето, защо е много важен начина, по който ще бъде подредена информацията.
Доброто представяне се постига чрез правилна структура на сайта, а с помощта на цветове и графични елементи се насочва погледа към най-важното, било то текст, видео или снимки.
За да се постигне баланс в една структура, елементите и полетата в нея трябва да са йерархично подредени. Елементите, върху които се желае да се акцентира, трябва да заемат повече място и да са по-контрастни от тези, които са със спомагателна и допълваща функция. В последните години се наложи използването на колони (grids), подобно на употребата им в предпечатния дизайн. Тази техника дава стабилна основа за създаване на визуална йерархия и улеснява четимостта. Един завършен уеб дизайн трябва да изглежда балансиран, дори и при отсъствието на цветове, снимки и персонализирани шрифтове.
Както цветовете, така и тематичните снимки и шрифтове създават емоционалното възприятие на сайта, като същевременно дават възможност за персонализиране и създаване на идентичност. Макар, че към настоящия момент, акцентът не е върху графичната част, визуално приятните решения допринасят много към цялостното потребителско преживяване (ux). Един красив дизайн може да накара крайния потребител да пренебрегне липсваща или недобре работеща функционалност.
Творчески Директор | Web and Events
Успешният уеб дизайн е перфектната комбинация на дизайн, функционалност и съдържание – нито повече, нито по-малко! Ако правилната пропорция не е спазена, сайтът няма да изпълни целите, за които е създаден.
За Функционалността …
Функционалността на уебсайта наподобява машинното инженерство – уебсайтът е една „виртуална” машина, която трябва да „произвежда” конверсии. Ако някой „чарк” от тази машина не е на мястото си, хората няма да могат да я използват и машината няма да бъде експлоатирана докрай.
За Дизайна …
Дизайнът пък е като дрехите – той ни прави различни от другите, подчертава индивидуалността ни. Но както и дрехите, така и дизайнът не е най-важната предпоставка за успех. Най-важното нещо е това, което се крие зад дизайна – а именно съдържанието!
За Съдържанието …
Хората, които създават уебсайтове, могат да повлияят най-вече на дизайна и на функционалността на уебсайта, но съдържанието до голяма степен зависи от клиента. Затова той трябва да е запознат с някои основни правила на писането в интернет – най-вече пишете кратко, точно и ясно!
За целия този Миш-Маш …
И за финал – без догадки! За да разберете каква е точната пропорция на дизайн, функционалност и съдържание – тествайте, а не налучквайте! Само така ще можете да контролирате успеха на Вашия уебсайт!
Теодор Карабоников
Co-Founder & Designer | Rastermania
Един дизайн е успешен, когато той остане разбран от потребителя. За мен, като дизайнер, е важно дизайнът на даден сайт да е допълващ елемент към целия сайт. За един обикновен презентационен сайт, дизайнът следва да представя в интернет визията на бизнеса/бранда , а не да е основен и отвличащ вниманието елемент. Има бизнеси, които са атрактивни и се нуждаят от по-креативно представяне, но като цяло според мен дизайнът на един такъв сайт не би следвало да взима превес. При кампанийни/промоционални сайтове е нещо съвсем различно, защото там въображението и креативното е задължително и безгранично.
За мен точно формулирани правила за успешен дизайн няма, както няма и еднакви сайтове. От опита съм се убедил, че успешен е сайта когато има ясна визия, изчистени елементи, добра структура на layout-а. Харесвам изчистени, ненатрапчиви дизайни без много безразборни цветове и елементи, натоварващи дизайна.
Моите критерии за успешен дизайн са когато един дизайн на сайт предизвиква у потребителя възхищение, усмивка и удовлетворение. Успешен е дизайн, в който потребителя т интуитивно намира това което му трябва, навигира или разглежда съдържанието.
Борил Караиванов
Графичен дизайнер | Redesign
Може би като начало е добре да уточним за какви уеб сайтове говорим. Аз съвсем грубо ще ги разделя на такива, които имат за цел да правят пари и такива, които нямат такава цел.
При първият случай — успешният комерсиален уеб сайт е следствие на успешен бизнес модел. В този смисъл той е илюстрация на това, как се правят пари. Всичко в него трябва да бъде подчинено на тази цел. Съдържанието, графиката, интерактивността, техническото решение и всичко останало трябва да спестява или печели пари.
Във втория случай — некомерсиалният уеб сайт може да бъде успешен тогава, когато носи ясно послание. Независимо дали това ще бъде манифест на определена общност, личен дневник или технически експеримент, успехът ще зависи от това, до колко ясно е определена целта, за която той трябва да послужи.
В най-общ план уеб сайтът не е самоцел, както често се случва. Той е продукт на човешката предприемчивост и като такъв трябва да бъде на първо място полезен. Може да се каже, че всичко, което не носи полза на посетителите му или неговият създател трябва да се изхвърли.