Само ден преди световния ден на информационното общество, на 16 май в Модерен театър, София се състоя второто издание на конференцията, посветена на технологиите, децата, образованието и родителите Digital KidZ. Мотото, под което конференцията мина е “р(Е)волюция в образованието”.
Докато през последните години в България се обсъжда необходимостта от реформа на образователната сиситема и родители и учители очакват да я видят реализирана, в края на 2013 г. Европейската комисия стартира инициативата „Отваряне на образованието“ като план за действие за справяне с недостатъчното и неефективно използване на ИКТ в образованието, както и други цифрови проблеми, които пречат на училищата и университетите да предоставят висококачествено образование и цифрови умения.
Според външните оценители, основни предизвикателства, които децата срещат в училище се свеждат до застаряващи и демотивирани учители, пасивни методи на преподаване, неравен достъп до качествено образование, преждевременното отпадане на ученици от учебния процес, липса на ефективна национална система за външно оценяване.
Заедно с това, последните изследвания сочат, че до 2020г над 90% от професиите ще изискват изискват високотехнологични дигитални познания, а електронното обучението ще завземе почти 50 на сто от просветната система в училищата, университетите и следдипломните курсове.
В рамките на Digital KidZ шестокласниците Валери и Димитър разказаха за професиите на бъдещето и как “дигиталните деца” виждат света на технологиите. Знаете ли, че според прогнозите на икономисти и експерти по образование, днешните ученици ще сменят средно по 15 работни места през трудовия си живот. И въпреки това основното и средно образование все още не може да отговори на изискванията на новото поколение за придобиване на знания в дигиталната ера. Именно това мотивира организаторите на конференцията да насърчат родители и учители да се обърнат към извънкласните занимания и подготовката у дома, за да насърчат децата и да ги подпомогнат в образователния процес.
“Като подарък и спомен от конференцията днес, всички вие ще отнесете у дома символът на Digital KidZ – сова. Совата символизира мъдростта , знанията, интелекта. Вярва се, че совите разсейват мрака на невежеството и помагат на притежателите си да надникнат в бъдещето и да видят това, което е скрито за очите на другите – пожелавам ви го от все сърце и нека нашата сова ви напомня за мисията и ангажимента, който всички ние имаме към “дигиталните деца”, сподели по време на своята реч организаторът на конференцията – Ивелина Атанасова.
“Технологичната революция” създаде един нов тип ученици (в класните стаи) – активни, будни, визуално ориентирани, носещи предприемаческия дух в себе си, изключително критични и провокативни.
Според изследване на Европейската комисия, проведено в 31 държави (28-те страни членки на ЕС, Исландия, Норвегия и Турция), повечето учители са запознати с информационните технологии за преподаване, но все още ги изпозват преди всичко, за да подготвят уроците си. Малцина ги използват – и то все още в ограничена степен – за да работят с учениците по време на уроците, а дори още по-рядко, за да общуват с родителите или за да балансират работата на учениците в училище и вкъщи по нови начини. SAMSUNG Bulgaria споделиха повече за необходимостта от дигитални умения при учителите и защо компанията инвестира време, енергия и средства не само да създава иновативни продукти, но и да възпитава отгвоорното използване на технологиите сред подрастващите.
Малко статистика, която отново беше споделена на сцената на Digital KidZ, в рамките на откриващата реч на организаторите:
- Най-ниското съотношение на ученици към компютри се регистрира в Кипър и Белгия, последвано от Австрия и Чехия.
- Над 20 ученици на един компютър се падат средно в Гърция и Турция, а между 10 и 20 учащи разполагат с един компютър в училищата в България, Хърватия, Италия, Норвегия, Румъния, Словения и Швеция.
- Освен това се наблюдава концентрация на компютри в специализираните зали, като средният процент за ЕС е около 58%, докато България заедно с още няколко страни той достига до 75%.
Широкият достъп до информация, който децата днес имат – през екрана на телевизора, таблета, смартфона и компютъра възпитава у тях изключително критичен поглед върху поднасяната им информация. Те имат нужда да прилагат на практика, наученото в училище и да преживяват преподаваната им материя, в противен случай губят интерес и стават апатични.
В рамките на конферентната програма беше засегната темата за четенето и как то да бъде насърчено сред децата. По темата говори Вал Стоева от Фондация за насърчаване четенето на “Детски книги” -статистиките показват, че “дигиталните деца” предпочитат електронните книги, а 80% от децата, които четат електронни книги посягат и към хартиените издания стига това да не се превръща във фиксидея на родителите им.
#digitalKidz всяко четене е четене, независимо от формата, не отказвайте децата от четенето pic.twitter.com/8Gweg3Smpu
— Marina Handjieva (@MarinaHandjieva) May 16, 2015
“Всичко е въпрос на гледна точка и на настройка – ако ние се постараем да се доближим до децата и да познаем техния свят, те сами ще пожелаят да разговарят с нас. Вярвам, че всяко действие предизвиква равно по сила противдействие и ако общуваме с децата си със забрани, те ще ни отвърнат с инат,” коментира Ивелина Атанасова. “Когато децата бъдат възпитавани как да използват технологиите, те ще израстнат много по-адаптивни, много по-подготвени за живота, много по-спокойни и сигурни, а това автоматично ще повлияе върху успеха им в училище и ще рефлектира върху тяхната реализация в живота. Неминуемо ще повлияем качеството на пазара на труда у нас и ще намалим емиграцията. А после казват, че технологиите били вредни.”
р(Е)волюция в образованието
- Как технологиите промениха образованието и възможно ли е децата да подобряват успеха си и да имат повече свободно време беше тезата, която Дарин Маджаров, основател на Ucha.se разкри от сцената на Digital KidZ.
- Професиите на бъдещето – 90% от професиите на бъдещето ще изискват IT умения, готови ли са децата ни за предизвикателството – беше темата на шестокласните Валери Андреев и Димитър Иванов;
- Дигиталните умения в учебния процес. Важни ли са дигиталните умения при учителите? Как технологиите развиват креативността на децата, беше темата на лекцията на Кристина Щерева, маркетинг директор на SAMSUNG България,
- “Читателска щафета” – Практически съвети как възрастните успешно да насърчават четенето сред модерните деца – Вал Стоева, председател на съвета на фондация за насърчаване на четенето “Детски книги”, главен редактор на сайт DetskiKnigi.com и редактор “Детска литература” в сайта “Аз чета”;
- Еврестичните проблеми на образованието и възпитанието – Теодосий Теодосиев, физик и Мъж на годната 2014. Човекът, който стои зад 3/4 от златните отличия на страната ни в областта на физиката;
- Как дизайн мисленето превръща проблемите в приключения – Цветелина Камова, Designthinking.bg;
- Как да разпознаем дислексията. Каква е разликата между дислексия и диспраксия? Има ли “мързеливи” деца – Ива Бонева, Център за приобщаващо образование;
- Интернет и р(Е)волюция в образованието. Интернет в помощ на родители и учители за по-добри резултати – Мира Кръстева, Глобален предприемачески мониторинг за България;
- Образование без граници. Безплатно образование от световна класа за всеки, навсякъде! – Иван Господинов, посланик на Khan Academy в България. Преподавател по програмата “Заедно в час”;
- Програмист, дизайнер, блогър, маркетинг експерт – стимулирайте потенциала на децата си с WordPress – Марио Пешев, DevriX;
- Мисловните карти. Генериране, структуриране и решаване на конфликте по методиката на асоциативното мислене – Петър Шарков, MindMapping.
Водещ на събитието беше Ива Екимова.
#DigitalKidZ! Благодаря ти, Ivelina Atanasova, за вдъхновението, невероятните срещи и впечатляващите лектори!
Posted by Iva Ekimova on Saturday, May 16, 2015
Очаквайте видеа от събитието, благодарение партньорството на Videonauts.
#DigitalKidZ Най-ценният и най-скъпият продукт на 21 век и доброто образование. @Теодосий Теодосиев pic.twitter.com/3nT1oprVLz
— NewTrend.bg (@NewTrendBG) May 16, 2015