Digital KidZ: Децата ни утре ще бъдат това, което виждат от нас днес!

от | май 17, 2015

Само ден преди световния ден на информационното общество, на 16 май в Модерен театър, София се състоя второто издание на конференцията, посветена на технологиите, децата, образованието и родителите Digital KidZ. Мотото, под което конференцията мина е “р(Е)волюция в образованието”.

DigitalKidZ_160515 (10)

Докато през последните години в България се обсъжда необходимостта от реформа на образователната сиситема и родители и учители очакват да я видят реализирана, в края на 2013 г. Европейската комисия стартира инициативата „Отваряне на образованието“ като план за действие за справяне с недостатъчното и неефективно използване на ИКТ в образованието, както и други цифрови проблеми, които пречат на училищата и университетите да предоставят висококачествено образование и цифрови умения.

Според външните оценители, основни предизвикателства, които децата срещат в училище се свеждат до застаряващи и демотивирани учители, пасивни методи на преподаване, неравен достъп до качествено образование, преждевременното отпадане на ученици от учебния процес, липса на ефективна национална система за външно оценяване.

Заедно с това, последните изследвания сочат, че до 2020г над 90% от професиите ще изискват изискват високотехнологични дигитални познания, а електронното обучението ще завземе почти 50 на сто от просветната система в училищата, университетите и следдипломните курсове.

В рамките на Digital KidZ  шестокласниците Валери и Димитър разказаха за професиите на бъдещето и как “дигиталните деца” виждат света на технологиите. Знаете ли, че според прогнозите на икономисти и експерти по образование, днешните ученици ще сменят средно по 15 работни места през трудовия си живот. И въпреки това основното и средно образование все още не може да отговори на изискванията на новото поколение за придобиване на знания в дигиталната ера. Именно това мотивира организаторите на конференцията да насърчат родители и учители да се обърнат към извънкласните занимания и подготовката у дома, за да насърчат децата и да ги подпомогнат в образователния процес.

“Като подарък и спомен от конференцията днес, всички вие ще отнесете у дома символът на Digital KidZ – сова. Совата символизира мъдростта , знанията, интелекта. Вярва се, че совите разсейват мрака на невежеството и помагат на притежателите си да надникнат в бъдещето и да видят това, което е скрито за очите на другите – пожелавам ви го от все сърце и нека нашата сова ви напомня за мисията и ангажимента, който всички ние имаме към “дигиталните деца”, сподели по време на своята реч организаторът на конференцията – Ивелина Атанасова.

11259727_908494192542291_5823281023188143459_n

“Технологичната революция” създаде един нов тип ученици (в класните стаи) – активни, будни, визуално ориентирани, носещи предприемаческия дух в себе си, изключително критични и провокативни.

Според изследване на Европейската комисия, проведено в 31 държави (28-те страни членки на ЕС, Исландия, Норвегия и Турция), повечето учители са запознати с информационните технологии за преподаване, но все още ги изпозват преди всичко, за да подготвят уроците си. Малцина ги използват – и то все още в ограничена степен – за да работят с учениците по време на уроците, а дори още по-рядко, за да общуват с родителите или за да балансират работата на учениците в училище и вкъщи по нови начини. SAMSUNG Bulgaria споделиха повече за необходимостта от дигитални умения при учителите и защо компанията инвестира време, енергия и средства не само да създава иновативни продукти, но и да възпитава отгвоорното използване на технологиите сред подрастващите.

11269970_908495512542159_777621011196161112_n

Малко статистика, която отново беше споделена на сцената на Digital KidZ, в рамките на откриващата реч на организаторите:

  • Най-ниското съотношение на ученици към компютри се регистрира в Кипър и Белгия, последвано от Австрия и Чехия.
  • Над 20 ученици на един компютър се падат средно в Гърция и Турция, а между 10 и 20 учащи разполагат с един компютър в училищата в България, Хърватия, Италия, Норвегия, Румъния, Словения и Швеция.
  • Освен това се наблюдава концентрация на компютри в специализираните зали, като средният процент за ЕС е около 58%, докато България заедно с още няколко страни той достига до 75%.

Широкият достъп до информация, който децата днес имат  – през екрана на телевизора, таблета, смартфона и компютъра възпитава у тях изключително критичен поглед върху поднасяната им информация. Те имат нужда да прилагат на практика, наученото в училище и да преживяват преподаваната им материя, в противен случай губят интерес и стават апатични.

В рамките на конферентната програма беше засегната темата за четенето и как то да бъде насърчено сред децата. По темата говори Вал Стоева от Фондация за насърчаване четенето на “Детски книги” -статистиките показват, че “дигиталните деца” предпочитат електронните книги, а 80% от децата, които четат електронни книги посягат и към хартиените издания стига това да не се превръща във фиксидея на родителите им.

“Всичко е въпрос на гледна точка и на настройка – ако ние се постараем да се доближим до децата и да познаем техния свят, те сами ще пожелаят да разговарят с нас. Вярвам, че всяко действие предизвиква равно по сила противдействие и ако общуваме с децата си със забрани, те ще ни отвърнат с инат,” коментира Ивелина Атанасова. “Когато децата бъдат възпитавани как да използват технологиите, те ще израстнат много по-адаптивни, много по-подготвени за живота, много по-спокойни и сигурни, а това автоматично ще повлияе върху успеха им в училище и ще рефлектира върху тяхната реализация в живота. Неминуемо ще повлияем качеството на пазара на труда у нас и ще намалим емиграцията. А после казват, че технологиите били вредни.”

р(Е)волюция в образованието

  • Как технологиите промениха образованието и възможно ли е децата да подобряват успеха си и да имат повече свободно време беше тезата, която Дарин Маджаров, основател на Ucha.se разкри от сцената на Digital KidZ.
  • Професиите на бъдещето – 90% от професиите на бъдещето ще изискват IT умения, готови ли са децата ни за предизвикателството – беше темата на шестокласните Валери Андреев и Димитър Иванов;
  • Дигиталните умения в учебния процес. Важни ли са дигиталните умения при учителите? Как технологиите развиват креативността на децата, беше темата на лекцията на Кристина Щерева, маркетинг директор на SAMSUNG България,
  • “Читателска щафета” – Практически съвети как възрастните успешно да насърчават четенето сред модерните деца – Вал Стоева, председател на съвета на фондация за насърчаване на четенето “Детски книги”, главен редактор на сайт DetskiKnigi.com и редактор “Детска литература” в сайта “Аз чета”;
  • Еврестичните проблеми на образованието и възпитанието – Теодосий Теодосиев, физик и Мъж на годната 2014. Човекът, който стои зад 3/4 от златните отличия на страната ни в областта на физиката;
  • Как дизайн мисленето превръща проблемите в приключения – Цветелина Камова, Designthinking.bg;
  • Как да разпознаем дислексията. Каква е разликата между дислексия и диспраксия? Има ли “мързеливи” деца – Ива Бонева, Център за приобщаващо образование;
  • Интернет и р(Е)волюция в образованието. Интернет в помощ на родители и учители за по-добри резултати – Мира Кръстева, Глобален предприемачески мониторинг за България;
  • Образование без граници. Безплатно образование от световна класа за всеки, навсякъде! – Иван Господинов, посланик на Khan Academy в България. Преподавател по програмата “Заедно в час”;
  • Програмист, дизайнер, блогър, маркетинг експерт – стимулирайте потенциала на децата си с WordPress – Марио Пешев, DevriX;
  • Мисловните карти. Генериране, структуриране и решаване на конфликте по методиката на асоциативното мислене – Петър Шарков, MindMapping.

Водещ на събитието беше Ива Екимова.

#DigitalKidZ! Благодаря ти, Ivelina Atanasova, за вдъхновението, невероятните срещи и впечатляващите лектори!

Posted by Iva Ekimova on Saturday, May 16, 2015

Очаквайте видеа от събитието, благодарение партньорството на Videonauts.

digitalkidz02

Всяка марка разказва история, BRAVO я превръща в легенда

„Методът BRAVO“ е нашата авторска методология, доказана с над 25 години опит и 800+ успешни бранд стратегии в България, Европа и САЩ. Ако искате да научите повече за нашите подходи и как помагаме на бизнеси като вашия  – поръчайте своето копие на книгата “Методът BRAVO – маркетинг мастърклас”.

Успехът не е случайност – той е резултат от доказан опит и работещи стратегии!

css.php