Те са родени в периода 1994-2000 и до няколко години излизат на трудовия пазар и започват да си търсят работа. Това ще бъдат порасналите дигитални деца, които не познават свят без технологии и за които общоприетото мнение е, че „стоят по цял ден пред компютъра“. Бизнесът, от своя страна, тъкмо (или все още) се адаптира към предходното Y поколение. Какво могат да очакват работодателите от младежите от Z поколението и с какво ще ги изненадат те?
Едва ли сте очаквали, но се правят проучвания по темата и едно такова прави консултантската фирма Millennial Branding and Randstad. Наблюдават се разликите между начина на работа на поколение Y и Z и се правят изводи относно предстоящите промени. Особено важно се оказва за малкият бизнес да разбере Z поколението, защото ще се наложи промяна в подхода и мениджмънта на новите работници.
„Колкото по-рано разберем тях и тенденциите, толкова по-добри работодатели ще бъдем, ще отговорим на вкусовете и стила им и ще помогнем да бъдат по-успешни“, казва Джим Линк, директор Човешки ресурси в Randstad, Северна Америка.
Поколение Z е предприемачески настроено
Колко повече? Казано с цифри – 17% от респондентите от поколение Z казват, че искат да започнат собствен бизнес и да имат персонал. За сравнение – при Y поколението цифрата е 11%. Има логика в тенденцията всяко следващо поколение да става все повече и повече предприемачески настроено. Достъпът до информация е все по-голям, децата са все по-активни и любопитни и предприемачеството не им позволява да скучаят.
„Компаниите имат нужда от това, тъй като трябва да бъдат иновативни и конкурентни на пазара,“ казва Дан Шаубел, автор на книгата `Промотирай себе си: Новите правила за успех в кариерата`.
Предизвикателството пред работодателите ще бъде да позволят на служителите от поколение Z да бъдат креативни и иновативни, да им дадат свобода, тъй като те не обичат ограниченията – за тях няма невъзможни неща.
Поколение Z е лоялно
В какво се изразява лоялността? Поколение Y смята да работи средно за 5 или повече компании през живота си, докато при поколение Z броят им е четири или по-малко. И макар че това са просто планове/очаквания/мечти, те красноречиво показват лоялността на младежите от поколение Z. За малките компании, които често имат проблеми с търсенето на нови кадри и обучаването им, това са повече от добри новини.
Същевременно, работодателите не трябва да злоупотребяват с тази лоялност, защото поколение Z не познава ограничения и когато някой не оцени въпросната лоялност, младежите просто си тръгват. Търси се златната среда.
Парите не са основен мотиватор за Поколение Z
Изненада! Едва 28% от респондентите от поколение Z посочват парите като мотиватор за по-усилена работа и запазване на работното място. При поколение Y цифрата е 42%. Разликата е значителна, което показва, че младежите от поколение Z търсят нещо повече от пари – обучения, възможности за развитие, работа, в която виждат смисъл. Те не искат просто да преживяват с месечната си заплата, поколение Z търси нещо друго, нещо специално.
„Те искат да дойдат в организацията ви и да научат всичко възможно“, казва Линк. „Ако бях предприемач, сега щях да ги наемам и обучавам за моята компания, защото смятам, че са страхотни кадри.“
Информирани, космополитни, свободолюбиви, иновативни, независими и още, и още – списъкът е безкраен. С една дума – поколение Z. Бизнесът трябва да е готов, защото те идват и вярват, че могат да променят света.
Остават 11 дни до първата по рода си конференция за деца и технологии Digital KidZ. Децата от поколение Z са главният герой. Билети можете да закупите от ТУК.