Кой е цветът за вашия бизнес?

от | фев. 20, 2014

Вероятно вече сте чували, че различните цветове са стимул на различни емоции. В случай, че не сте, то повечето маркетолозите със сигурност са знаят колко провокативни могат да бъдат цветовете. Поради тази причина опаковките на хранителните продукти не са бели, логото на електроцентралата не е червено и самолетът не е боядисан в черно.

colours

Изборът на правилния цвят за вашия бранд е от съществено значение. И ако успеете да го направите неизменна част от визуалната визитка на вашия бизнес, това би ви отвело към успех. Според различни проучвания до 80% от решението за покупка е следствие от цвета на продукта. Старайте се да не подминавате дребни детайли. “Вашият” цвят трябва да е интегриран не само в опаковката и логото, но и в промоционалните материали,  боята на фирмения автомобил и началната страница на уеб сайта ви.

Един от най-важните елементи в дизайна на бранда е логото. Доказано е, че цветът е първото нещо, което клиентът забелязва в едно лого. Нищо не ни струва да отделим малко време за подбора на правилния цвят, но пренебрегването му може да ни струва всичко!

Изследване на топ 100 бранда в света (изчислени по стойност на марката) анализира цветовете в логата на фирмите. Резултатите показват, че най-популярният цвят е синият с 33%, след него са черният 29% и белият/сивият 28%, а на четвърто място се нарежда жълтият цвят с 13%. Нещо любопитно е, че компаниите използващи един или два цвята за своето лого са цели 95%, а само 5% са тези, които използват повече от два цвята за своя дизайн.

В следващите редове са разгледани няколко цвята и тяхното въздействие на съзнателно и подсъзнателно ниво.

1. Червен

Coca Cola

Цвят, който трудно може да се определи с една дума. Червеното е символ на гняв и опасност и същевременно на любов и страст. Той стимулира апетита и поради това често фигурира в дизайна на продукти от хранително-вкусовия бранш. Червеният цвят е провокативен, грабващ вниманието и повишаващ сърдечния пулс. Той често се използва в бизнеси, свързани с храни, технологични и автомобилни компании. Рядко можем да го срещнем обаче в употреба от авиокомпании, енергийни и финансови фирми.

Какъв по-добър пример за компания използваща адекватно един цвят от Coca-Cola. Спокойно можем да кажем, че Coca-Cola “притежава” червеният цвят. Асоциациите, които пробужда Coca-Cola у всеки един от милионите си потребители, са дотолкова провокативни, че я правят една от най-влиятелните кoмпании в света.

2. Син

intel

Синият цвят е студен. Той обаче пробужда усещане за безкрайност и простор, тъй като се свързва с небето и океана. Синият цвят също така е символ за високо качество и е един от най-често използваните цветове в брандинга. Асоциира се със сигурност, което е можe би и причината, той да е най-предпочитаният от мъжете цвят. Използва се от енергийни, финансови, технологични и авиокомпании. Не се препоръчва за производителите на дрехи и обувки и хранителната промишленост.

Най-голямата фирма за производство на процесори в света – Intel – изгражда дизайна на своето лого с единствен, син цвят.

3. Лилав

Лилавото също е студен цвят. Той е едновременно мистичен и елегантен, символ на сантименталност и заможност. Предизвиква усещане на носталгия. Използва се в технологичния свят, финансите и здравните услуги. Не бива да има нищо общо с еко продукти и земеделие.

Често срещаме лилавото в опаковките на любими шоколадови изделия. Символиката за изящност и лукс е причината, поради която се използват в този бранш.

4. Зелен

Цветът на спокойствието. Зеленото вдъхва свежест и ведрост, които са асоциация с околната среда. Той прави силни препратки към здраве и растеж. И не на последно място зеленото е “цветът на парите”, което от своя страна създава чувство на доверие и значимост. Емблематичен цвят за енергийни компании, финанси и хранителни продукти. Не толкова често се използва от производителите на дрехи и автомобили.

Starbucks е компания, която свързва своите продукти с усещания на ведрост и бодрост.

5. Жълт

Жълтият цвят е топъл. Той се определя като “най-щастливия” в цветовия спектър. Асоциира се със слънце, топлота, надежда и оптимизъм. Стимулира креативността и ни мотивира да действаме. Не на последно място обаче жълтото хваща окото. Това го прави цвета на “отстъпките” и ниското качество. Често можем да го видим по различни хранителни продукти или енергийни компании. И рядко можем да видим техника или самолет, оцветени в жълт цвят.

Страхотен пример за употребата на жълтото в свойството му на грабващ вниманието е американската верига магазини Best Buy.

6. Оранжев

easyjet

Друг топъл цвят. Свързваме го с жизненост и енергия. Той е леко игрив, вълнуващ и приятелски. Мобилният оператор Orange или авиокомпанията EasyJet са два от най-емблематичните примери за приятелски настроена политика, целяща обвързаност с голям брой потребители.

7. Кафяв

ups

Кафявото е Земята и почвата. Естествен цвят, който събужда усещане за сила и издръжливост. Кафявото е студен цвят, но въпреки това е умерен и автентичен. С този цвят обаче трябва да се внимава, защото при определени нюанси кафявото се асоциира с мръсотия, кал и други. Използва се в производството на дрехи и обувки, автомобили и в селкското стопанство. Не се съветва употребата му сферите финанси и технологии.

Почти столетната компания UPS е вероятно “притежателят” на този цвят, тъй като кафовото й е запазена марка. Асоциацията с издържливост и сила е лесна.

8. Черен

armani

Черното е топъл цвят. Неговата употреба е сравнително честа. Черният цвят е класически и носи престиж. Той се използва в повечето случаи за скъпи и луксозни стоки, отразявайки своята изтънченост. Изключително често го срещаме сред компании произвеждащи дрехи и обувки. Не по рядко се използва и от технологични и автомобилни компании. Много трудно, обаче можем да попаднем на този цвят в авиокомпаниите или в здравни заведения.

Armani е италианската модната къща, която се слави с луксозни и скъпи стоки. Примера ни показва как чрез  един цвят се придава изтънченост, грация и завършеност на един продукт.

9. Бял

iphone

За разлика от черното, белият цвят е студен. Силна е препратката към първичност и чистота (вероятно поради белия цвят на лекарските престилки). Цветът е благороден и отново, в не редки случаи се асоциира с високо качество. Честа е употребата му в бизнеси ориентирани към деца, тъй като освен с чистота бялото се свързва и с мекота и пухкавост. Използва се в здравни заведения и в производството на дрехи и детски играчки.

Технологичният гигант Apple често използва този цвят за своите продукти. Виждали сме различни представители на компанията да аргументират употребата с търсената простота и минималистичен продуктов дизайн.

А вие знаете ли вече кой е цвета на вашия бизнес?

Всяка марка разказва история, BRAVO я превръща в легенда

„Методът BRAVO“ е нашата авторска методология, доказана с над 25 години опит и 800+ успешни бранд стратегии в България, Европа и САЩ. Ако искате да научите повече за нашите подходи и как помагаме на бизнеси като вашия  – поръчайте своето копие на книгата “Методът BRAVO – маркетинг мастърклас”.

Успехът не е случайност – той е резултат от доказан опит и работещи стратегии!

css.php