NewTrend.bg, 07.09.2011 г. – Не е новина, че фирми от всякакъв размер по цял свят вече все по-успешно се възползват от възможностите, които предлагат социалните медии. Не само големите корпорации, но и кварталните кафенета и фризьорски студия, например, могат да се похвалят с Facebook страница и/или Twitter профил. Присъствието в социалните медии допълва, а често и напълно изчерпва онлайн проявите на дадена фирма, за която създаването и поддържането на фирмен уебсайт се явява непосилен или пък неоправдан разход. Качеството и ползите на корпоративното присъствие в социалните медии, разбира се, е съвсем отделен въпрос.
И на фона на тази очевидна тенденция за засилено присъствие на фирмите в социалните мрежи, изнесените от фирмата за софтуерна сигурност Clearswift данни звучат някак иронично. Според оповестено наскоро тяхно проучване, през последната една година броят на британските фирми, които са забранили достъпа на служителите си до Facebook и Twitter е нараснал драстично. Основната причина според резултатите е притеснението на мениджърите за фирмената сигурност. От 9% през 2010 г., мениджърите, отрязали достъпа на подчинените си до социалните мрежи по тази причина са станали 32% за 2011 г. Зачестилите пробиви в корпоративната сигурност, произтекли от социалните медии, както и вероятността служителите да бъдат примамени от мними “приятели” онлайн да свалят на служебните си компютри някакъв вид зловреден софтуер, изглежда подтикват британските ръководители да вземат радикални мерки – спиране достъпа до всякакви социални сайтове. Дали сигурността на корпоративните данни е наистина основната причина за забрана на социалното общуване от работното място все пак остава твърде спорен въпрос.
Според тазгодишния доклад WorkLifeWeb на Clearswift 68% от компаниите днес следят онлайн дейностите на служителите си, докато 56% блокират достъпа до определени сайтове. Блокирането на достъпа е най-разпространено в Германия – 23% и Австралия – 21%. На противоположния полюс са САЩ, където 30% от компаниите активно окуражават служителите си да ползват такива сайтове.
Изглежда, че 53% от мениджърите в глобален мащаб са притеснени от факта, че служителите им използват социални сайтове на работа. Решението им да спрат достъпа до тях обаче, в някои случаи може да се окаже причина за напрежение между по-младите служители и ръководителите. Според проучването, 55% от работещите между 18 и 24 години гледат на достъпа до социални мрежи от работното място като на свое право. За възрастовата граница 45 – 54 години, цифрата е 37%.
Същевременно, проучването потвърждава, че за мениджърите продължава да е от съществено значение корпоративното присъствие на компанията им в социалните медии. За 54% от тях онлайн интеракцията е основен комуникационен инструмент, а всяка четвърта компания планира по-големи инвестиции в социалните медии за тази година, в сравнение с предходната.
Така, стигаме до парадоксалното заключение, че за компаниите социалните медии заемат все по-ключово място в комуникационен и маркетингов план, докато в същото време все по-масово ограничават достъпа на служителите си до тях. Изразено в цифри – 80% от мениджърите признават ползите за бизнеса от social networking сайтовете, но и 48% идентифицират употребата им на работното място като притеснителна.
Как и къде мениджърите ще намерят баланса в използването на социалните мрежи става все по-актуален въпрос. Засега равносметката на кратко е – ако правят две крачки напред към включването на социалните медии в корпоративната стратегия, в същото време правят крачка назад като ги изключват като комуникационен инструмент за служителите си.