Наскоро си говорих с един приятел, Венци, който е на път да отвори трета книжарница за канцеларски материали в София. В първата работи жена му, във втората той и сега е изправен пред дилемата как точно да си избере правилен служител за третата книжарница. Класическа ситуация – доста опит в бизнеса, малко опит на тема как се подбират служители. Опитах се да му бъда полезен, доколкото мога и в разговора с него се роди идеята за тази статия – няколко умело подбрани, удобни за употреба и винаги работещи методи при подбор на персонал. Те са лесно проверими в живота и носят усещането за непреходни истини в човешкото общуване и поведение. Въпреки, че надали са панацея за всички житейски ситуации, тяхното използване със сигурност силно ще увеличи вероятността да намерим правилните хора за още по-успешното развитие на нашия бизнес.

0c77b57433b518faf6334511e4871723

Изборът на служители е един от най-важните процеси за една фирма, независимо дали говорим за Hewlett Packard или за кварталния магазин за плодове и зеленчуци. Колкото и добър да е бизнесът ни сам по себе си и колкото и добре да го управляваме, нашите служители са съществена част от енергията, която го прави реален. В този смисъл, добре подбраните служители са незаменимо предимство.

Големите компании са наясно колко са важни хората и съвсем естествено отделят значителен ресурс за правилния им подбор. Всъщност, изборyt на подходящ персонал е нещо толкова важно, че вече дори големите компании започват да го аутсорсват на специализирани фирми, чиято работа е да разбират хората в дълбочина. В малките и средни фирми разбирането за важността на служителите също съществува, като невинаги е възможно да се отдели ресурс за правилния им подбор. Ето защо, изведох 5 лесни метода, които значително биха повишили вероятността да изберем подходящи хора за нашия бизнес.

Тези методи са проверени в науката и живота и дават дълбок и широкообхватен поглед върху ценностната система на човека срещу нас, както и върху основните му тенденции за развитие. Животът, всъщност, никак не е сложен и е хармоничен със себе си. Единственото, от което се нуждаем за да го разберем е честност за да задаваме правилните въпроси и смелост за да приемем истинските отговори.

Отправната точка: Да определим ценностите на своя бизнес

Първото нещо, с което трябва да започнем подбора на служители е да определим от какво е изградена ценностната система на нашия бизнес. Именно ценностите са онова най-важно нещо, около което всеки човек изгражда живота си. И това важи на 100% и за всяка компания. И е съвсем логично – ако не сме наясно зад какви ценности застава нашият бизнес, как да разберем какви качества да търсим в кандидатите за работа? Ако сред ценностите на бизнеса са “бързина  и прецизност” вероятно не би било разuмно да предпочетем служител, който е малко разсеян, макар и много креативен и честен. В същия момент ако заставаме зад “оригиналност и честност”, то един креативен и честен служител би бил много подходящ, ако и да е малко разсеян.

Ето защо, от самото начало е много полезно да определим няколко ценности, около които да построим бизнеса си. Това ще ни помогне изключително много при вземането на каквито и да е решения в бъдеще и ще даде ясна посока за развитието ни. И тъй като изборът на служители е част от нашите професионални избори, при ясна ценностна система вероятността на изберем правилните хора нараства значително.

Въпросът “Какво управлява света?”

Всички ние сме чувстващи същества, със сложни емоции и често неразгадаеми концепции. И едно от нещата, които ни обединяват е функционирането на ума. Бръкнем ли по-дълбоко в съзнанието, процесите вече не са толкова сложни и яснотата нараства. И именно това постигаме с въпроса “Какво управлява света?” – чрез него ние всъщност разбираме какви са основните ценности на човека срещу нас.

Просто го задайте и слушайте внимателно. Стимулирайте кандидата да развие и обоснове отговора си, да даде примери. Задайте доуточняващи въпроси. И през цялото време слушайте внимателно. Защото човекът срещу вас всъщност говори за себе си, за нещата, които доминират неговия ум и които той счита за важни. Задавайки този въпрос лесно разбираме с какъв човек си имаме работа. За целите на тази статия, зададох този въпрос във Фейсбук и предлагам сами да се убедите в разнообразието на получените отговори.

[sws_yellow_box box_size=“620″]

“Какво управлява света?”

  • Нуждата да изразиш себе си.
  • Човешките взаимоотношения.
  • Любовта.
  • Парите, властта, егото.
  • Невежеството.
  • Желанието.
  • Стремежите на масите, най-общо казано.
  • Митичното място където се съхранява цялата човешка мотивация, продуктивност и достижения. Нарича се – “ УТРЕ“.
  • Страстта и ентусиазмът.
  • В момента егоизмът.
  • Парите.
  • Никой напълно и всички по малко…
  • Всички искат да са щастливи.
  • На макро ниво – гравитацията. На микро ниво – ние. Другото са интриги помежду ни.
  • Любовта.
  • Глада, ненаситността, алчността… не звучи приятно, обаче…
  • Сънчо! Над 99.9% от човечеството сладко спят 🙂
  • Вероятно зависи от точното дефиниране на понятията „Какво“ „управлява“ и „света“. Нищо не управлава света, самодостатъчен е и може да се каже, че на относително ниво всичко е причина и следствие.
  • Страха… от неизвестното, от загубата, от провала, от неодобрението, от промяната…
  • Желанието е първо.

[/sws_yellow_box]

За да развиете доверие в метода, опитайте го в живота. Седнете с човек, когото добре познавате и го попитайте “Какво според теб управлява света?” И слушайте внимателно. Направете го с няколко познати. И след като се убедите в ефикасността му, използвайте го мъдро.

Психологията на цветовете и тенденциите при хората

1c2ae23db61057b5fbcd079fc7aac547

Много харесвам лесни, практико-приложни неща, които реално помагат на хората. Ето защо и тук глобалното и наистина вдъхновяващо познание, което ни дава психологията на цветовете е синтезирано в един, единствен въпрос: “Кой е любимият ти цвят?”

Всички ние имаме определени тенденции. За професионалното око, те могат да бъдат доста видими и да носят доста детайлна информация. Всичко, което сме, говори за това какви сме. И отговорът на въпроса “Кой е любимият ни цвят?” ни дава лесен, бърз и задълбочен разрез на настоящите тенденции на индивида срещу нас. За да бъде тази статия наистина полезна, тук предоставям обобщена информация за основните цветове и тяхното принципно значение за характера на даден човек. И ако събеседникът ви изброи повече от един цвят – още по-добре. Това ни дава още повече информация, като поредността на споменаването им определя силата на асоциираните с тях тенденции към момента. Същото важи ако отговорът е “Обичам оранжево с жълти точки.” А ето и някои отправни точки на тема цветове:

  • Червено – цветът на енергията, страстта и действието. Показва наличие на енергия, основно на физическо ниво. Хората, харесващи червения цвят обикновенно са много дейни и обичат да се движат. Имат силни физически желания, във всичките им форми, като сексуално желание, апетит, обичат да имат разни неща и така нататък.
  • Оранжево – цветът на социалната комуникация и оптимизма. Хората, харесващи оранжево са приключенски настроени и обичат да поемат рискове. Имат доста физическа енергия и ентусиазъм. Обичат да общуват с други хора, лесно се сприятеляват и лесно се приемат от другите. Често са забавни хора.
  • Жълто – цветът на ума и интелекта. Жълтото е асоциативен символ на умствени способности и аналитичността. Хората, харесващи жълто са по-скоро интелектуални, отколкото емоционални. Този цвят изразява висок дух, ентусиазъм, уереност и оптимизъм. Доминираните от жълтия цвят хора обикновенно са иновативни и често участват в изразяването и внедряването в живота на нови идеи.
  • Зелено – цветът на баланса, хармонията и растежа. Хората, предпочитащи зеления цвят често са с балансирани умствени, емоционални и физически процеси. Също така, зеленото предполага стабилен растеж, без изненади. Обикновенно “зелените” хора са тези, които карат нещата в една компания да се случват, без да са директните автори на идеята или нейни силни поддръжници. Тяхната резултатност идва от постоянството им.
  •  Синьо – цветът на доверието и отговорността. Показва честност и предпочитане на комуникация на четири очи. Хората, харесващи синия цвят харесват самоизявата, като същевременно предпочитат спокойствието пред екшъна. Колкото по-тъмно е синьото, толкова повече власт внушава. Също така, хората доминирани от синьото са склонни да се доверят на мъдростта на интелекта.
  •  Лилаво – цветът на въображението и духовността. Индикация за оригинални и добри идеи, вдъхновение и креативност. Съчувствие, доброта и любов към хората са все тенденции, които лилавото може да внесе в средата, в която е проявено. Хората, доминирани от лилавото понякога носят тиха, скромна форма на достойнство, която често е привлекателна за другите. Добре е да имаме предвид, че понякога “лилавите” хора са непрактични.
  • Розовото – цветът на безусловната любов и майчинството. Индикация за романтична, нежна, внимателна и грижовна личност. Розовият цвят внася положителност и топли чувства, усещане че всичко ще е наред. Вдъхновява емпатията и обгрижването. Хората, доминирани от розовото обикновенно са спокойни и омиротворяващи.
  • Кафяво – цветът на сигурността, защитата и материалното богатство. Кафявото създава спокойствие и комфорт, усещане за структора и сигурност. Хората, които са доминирани от кафявото обикновенно са чувствени, топли, приятелски и отзивчиви. Също така често са и материалисти.
  •  Сиво – цветът на безпристрастността, нерешителността и компромиса. Хората, доминирани от сивото често са безпристрастни и безстрастни, като рядко вземат страна. Те са компромисни, сдържани, тихи и консервативни. Норамлно е да очакваме от тях да са нерешителни, въпреки, че са доста самостояетлни и обективни.
  •  Бяло – цветът на чистотата, невинността, целостта и завършеността. Тези хора обикновено са спокойни и отворени за бъдещето, склонни да се придържат към равенството и единството. Бялото ни стимулира да бъдем ефективни, безпристрастни и неограничени.
  •  Черно – цветът на мистерията и защитата. От хора, доминирани от черното, не можем да очакваме лесно да покажат истинските си чувства. Често са властни и обичат да контролират себе си и другите.

Какъв е възгледът на кандидата и защо това е важно?

В живота има много истини и повечето от тях са относителни. Но има и такива, който са с абсолютен характер. И една от тях е, че ние не виждаме света такъв, какъвто е, а такъв, каквито сме ние. Нека си представим, че стоим у дома и навън вали сняг. Повечето от нас често сме били в подобна ситуация. И не винаги сме възприемали снега навън по един и същ начин, нали? Понякога му се радваме, предвкусвайки предстоящата разходка в парка с любим човек, понякога му се дразним, усещайки, че трудно ще изкараме колата, а понякога някак си не го забелязваме. А снега си е просто сняг. В различните ситуации той не се променя. Това, което се променя е нашето възприемане на света.

И точна затова е важно от самото начало да разберем как кандидата възприема света. Тъй като ние самите и нашият бизнес също сме част от света, добре е навреме да се ориентираме как потенциалният служител ще гледа на работата, поне през повечето време. И ако ни се струва, че това е прекалено трудна задача за първи разговор, значи е много добре, че сме попаднали на тази статия. Всеки човек ще ни каже всичко за себе си, стига да знаем как да попитаме и как да слушаме.

И отново, всъщност е лесно. Тайната за нашия възглед към света излиза наяве при генерализираните твърдения. Поведете разговор в посока ситуацията в България в момента и поговорете за това какви са хората в наши дни, какво е важно за тях, какви са приоритетите им, как виждат бъдещето и така нататък. И слушайки какво говори кандидата просто трябва да имаме предвид, че всъщност той говори за собствения си възглед.

Умът функционира като око – може да види всичко навън, но не може да види себе си. Разбирането за това, какво всъщност се случва в ума започва в момента на осъзнаването, че ние можем да видим определени качества в света само и единствено защото ги носим в себе си. И колкото повече дадено качество на хората около нас ни се набива в очите, толкова повече в дадения момент ние самите сме доминирани от него. Огледалото на нашия ум са хората около нас и нашите генерализирани мнения за тях показват нашия собствен възглед за света. Използвайки това познание със здрав разум и интелигентна осъзнатост, ние лесно ще успеем да изберем служители с възглед за живота, който да е максимално подходящ за нашия бизнес.

Кой човек е ефективен?

fd0a41c381e389f04baf6efd5a559fd2

Без значение дали работим като леяри в цех за ВиК тръби или създаваме иновативен технологичен дизайн за Apple, всяка една професия се характеризира с даден резултат. И степента на постигане на този резултат ни определя като ефективни или неефективни служители. И докато много други качества могат да варират според вида бизнес и спецификите на позицията, то ефективността е нещо силно препоръчително за всяка една професионална дейност. Ето защо, да разберем максимално бързо дали даден кандидат е ефективен би било от голяма полза за бизнеса ни.

Но кой човек е ефективен? И наистина ли има лесен и ясен метод, чрез който да можем да установим това относително бързо? Ами оказва се, че има. И отново е лесно – ефективен е този човек, който си спазва обещанията. И както навсякъде в живота, и тук всичко започва с най-малките обещания.

Този метод е възможно да се приложи още в интервюто, като за да е напълно ефективен е добре да го използваме и в така наречения “изпитателен срок”. Тук е достатъчно да се фокусираме върху малките неща от живота, свързани с обещанията: спазва ли кандидатът уговорките с приятелите си, изпълнява ли обещанията към близките и семейството си, склонен ли е да излъже за да се пошегува, закъснява ли за срещи или за работа, поставя ли си лични цели, които не постига (от типа “утре ще ходя на фитнес” и не отива) и така нататък и така нататък.

В пробния период може да инициирате разговори с него на подобни теми, да го провокирате да дава разни малки обещания от типа на “Купи ми едни носни кърпи, ако се сетиш, на връщане.” или “Ще ми напомниш ли в края на седмицата да си купя новия брой на Нешънъл Джеографик, че все забравям?” и каквото друго се сетите.

Ефективността започва с изпълнението на малките обещания към най-близките ни хора. Ако даден човек не е ефективен на това ниво, то трудно можем да очакваме ефективност от него в професионален план. Така, както днес използва за оправдание пред гаджето си служебните ангажименти за да отложи планираното кино, така утре ще използва за оправдание влошения си личен живот за неизпълнените професионални цели. Разбира се, от време на време на всеки може да се случи да не успее да изпълни дадено обещание. Но ако на някого това му се случва често, то той или тя е доста вероятно да не са от най-ефективните служители.

Това са накратко пет метода, които лесно и смислено ни дават доста пълна картина за това, кой стои срещу нас. Ако добре дефинираме ценностите на бизнеса си, ще разберем дали ценностите на кандидата, ставащи ясни от отговора на въпроса “Какво управлява света?” са подходящи за нашата компания, любимият му цвят ще ни даде представа за неговите тенденции, възгледа му ще ни каже как той възприема света, а дали си спазва малките обещания ще ни покаже дали човекът, когото искаме да наемем е ефективен. Разбира се, тези методи не са абсолютни и не могат да заменят реалната проверка в живота. Тяхната сила е в това, да ни дадат стабилна отправна точка при вземане на решение, без да е необходимо да сме професионални психолози или да отделим седмици за специализирани проучвания.

Интелигентното им използване ще ни даде вътрешната увереност, че знаем какво търсим, а от там – до повишаване качеството на избраните служители. Винаги е по-смислено да работим с правилните хора и в тази връзка добрият избор на служители ще ни донесе много приятни моменти в работата и ще направи бизнеса ни още по-успешен.

css.php