Живеем в непрекъснато развиващ се свят на технологии и онова, което днес изглежда модерно и интересно, утре ще да е напълно забравено. Може ли са си представите, че само преди десетина години все още говорехме за появата и възхода на Twitter и Facebook, важно ли е видеосъдържанието или не и т.н.
Много е трудно да се предскаже какво ще стане в бъдещето – накъде ще тръгне животът (още повече в период на пандемия, която напълно преобърна представите ни за света). Но нека си представим какъв ще бъде маркетингът през следващите десет години. С какво трябва да се съобразяваме, за какво трябва да започнем да мислим още сега, за да сме в крак с времето.
Силна екологична активност
Чували ли сте за Зелената сделка (Green Deal), известна още като Зелен пакт. Това е набор от политики предложени от Европейската комисия, които трябва да направят Европа климатично неутрална до 2050 г. Планът е да бъде намалено производството на парникови газове поне с 50%, сравнено с нивата от 1990 г. Ще бъдат преразгледани всички закони и да се въведат нови за кръговата икономика, намаляване на потреблението на сградите, биоразнообразието, земеделието и иновациите. Последните години опасенията за състоянието на околната среда, за изменението на климата се засилиха драстично.
През 2010 г. големи компании решиха, че да си „еко“ е модерно и вкараха тази линия в своите маркетингови стратегии. Потребителите видяха, че това е само рекламен трик и се появи сериозно недоверие към подобна политика.
Въпреки това обаче тенденцията фирмите да са по-екологични, по-устойчиви ще се засилва. За да спечелят отново доверието на клиентите си, те ще трябва да осъзнаят своята отговорност към околната среда, ще се наложи да инвестират в преструктуриране на производствените процеси така, че да намалят негативното влияние върху околната среда. Етикетът „био“ вече не е достатъчен. Нещо повече той дори поражда съмнения за качеството на продукта и невероятно високата си цена.
Ако произвеждате салам, така както сте го правили в продължение на 30 години без никаква промяна, но решите да увеличите цената му двойно и да сложите рекламен етикет „натурално“ или „био“, не само че няма да спечелите, но и ще загубите лоялните си клиенти, които ще се почустват излъгани. Необходимо е да промените напълно производствения си процес, така че той наистина да отговаря на екологичните изисквания.
Всеки служител е важен
Днес все още има много компании, които поддържат тежка йерархична структура. Гласът на обикновения служител не се чува и политиката следва максимата: „каквото каже шефът“. През следващите десет години това ще се промени драстично. Новото поколение ще търси компании, чиито ценности отговарят на техните собствени, и които ще дават възможност и на най-младите да се изявяват. Ще бъде необходима по-голяма гъвкавост в организационните структури, а начинът на работа трябва да се промени драстично. Компаниите, които не желаят да направят подобни промени, все по-трудно ще привличат качествени служители и бавно ще бъдат изтласкани от пазарите.
В маркетинговите отдели вече няма да се работи по старите модели, а ще трябва непрекъсната адаптация към промените и новите технологии.
Работата ще става все по-дистанционна и вече няма да е необходимо младите хора да се местят да живеят в големите градове. Те ще могат да извършват своята дейност дори от собствения си двор сред доматите на село.
Поколението Z
В предишна статия вече говорихме колко различно и непознато за маркетинга ще бъде поколението Z. През последните няколко години милениумите бяха звездите на всички маркетингови стратегии, но следващото десетилетие вниманието ще бъде насочено към поколение Z. Съвсем скоро те ще станат едни от най-активните потребители на стоки и услуги, а маркетинговият подход към тях е коренно различен от това, с което сме свикнали до момента. Те искат всичко да се случва бързо, лесно и много технологично и компаниите трябва да се съобразят. Е, може би само не и тези, които продават добавки за менопауза или простата.
Докато изработвате стратегия как да привлечете потребителите от поколение Z не забравяйте, че те са се родили с телефон и таблет в ръка и още на годинка са имали профил във Facebook. Те са технологични и смартфонът е центърът на тяхната вселена.
Представителите на поколение Z ще израсне в разгара на дълбока глобална здравна и икономическа криза и това ще ги направи големи спестовници, които обръщат особено внимание на финансите. Те ще инвестират на сигурно. Ето защо продуктите, които им предлагате, трябва да са преди всичко практични. Поколение Z ще търси автентичността на стоките.
Проучванията показват, че тези хора ще трябва да се борят със самотата, кибертормоза, проблеми с психичното здраве и именно там ще бъде голямата ниша за развитие.
Феминизмът
Наред със засилващите се еко тенденции феминизмът продължава да е на дневен ред и ще се развива поне още десетилетие. За съжаление не сме достигнали нивото, при което жените имат равен статус с представителите на силния пол. Борбата за равно заплащане, за равно отношение и т.н. ще продължат през следващите десет години. Това, разбира се, се отразява и на маркетинговите стратегии на компаниите. Та кой би помислил, че дори Playboy ще започне да променя имиджа си, така че да пасне на непрекъснато засилващите се феминистки течения. Ако последните години обаче сме се занимавали основно с образователна дейност (жените са също толкова качествени работници като мъжете например), то през следващото десетилетие ще станем свидетели на реални промени и то не само в социалната сфера, но и в законодателството.
За изграждане на добра маркетингова стратегия компаниите трябва да са наясно с тези социални движения и въздействието, което могат да окажат върху бизнес структурите им.
Политиката определя всичко
Трудно, почти невъзможно, е да се предвиди какво ще се случи в политически аспект през следващите 10 години. Кой би повярвал, че Великобритания ще напусне ЕС или че САЩ ще се управлява не от политик, а бизнесмен. Пандемията с COVID-19 също ни разтърси и дори спря прогнозите на всички анализатори за тотален възход на Азия. (Днес все повече европейски и американски компании обмислят да променят веригите си от доставки, за да не са толкова зависими от Китай).
Изследване на ESPAS (European Strategy and Policy Analysis System) сочи, че през следващите години държавите ще засилят протекционистките си политики. Тази тенденция вече се усеща много по-сериозно след старта на проблема с новия коронавирус. Подобен вид политики оказва сериозно влияние върху големите местни компании и те трябва да преоценят своята маркетингова стратегия.