Над  1 млн. е броят на потребителите, които използват смартфон в България в края на 2011 г., което е близо  42% увеличение на годишна база. Мобилният трафик и възможностите за мобилна реклама са сред топ-тенденциите на онлайн пазара през 2012г., а вече голяма част от бизнесите са се ориентирали по посока на това да имат „някакво“ мобилно присъствие – чрез sms рекламни кампании, мобилни приложения или мобилна версия на своя сайт.

Ето какви са прогнозите и очакванията за мобилният маркетинг в България на Жюстин Томс – експерт онлайн медии, онлайн маркетинг и ПР, преподавател в НБУ и автор на книги по същата тема.

Ще запознаеш ли накратко читателите ни що е то „мобилен маркетинг“?

Мобилен маркетинг е маркетинг, който преминава през мобилни устройства – най-вече телефони, но и таблети, четци и т.н. Това е нов канал, който има своите специфики, носи свежестта на новите и неопитани от друг възможности и обогатява микса по един модерен начин, през устройство, което е денонощно у своя притежател, лично и с насищане сред висок процент от населението.

Нека сме наясно – мобилният маркетинг не е панацея, той ще допълни микса, ще е продължение на онлайн маркетинга и като цяло вече говорим за digital, който се случва от най-малките на най-големите екрани, носи забава, новост, разбира се интерактивност и безкрайно много нови възможности за маркетолозите.

Какви са очакванията за развитието на мобилния маркетинг през 2012 година? Какви са новите тенденции в тази сфера?

Очакванията за България е трафикът през мобилни устройства, който за 2011-та е средно 5% да се удвои през 2012-та до 10%. Съответно нивата на приходи от мобилна реклама за страната от 1% отново да се удвоят до 2%. Мобилните разплащания са нещото, към което все по-активно се гледа и се надяваме да има родни добри решения за това през тази година.

Какво е бъдещето на мобилния маркетинг в България?

Розово 🙂 Истината е, че мобилността тепърва ще навлиза много, така че очаквам динамично развитие в идните години в тази област.

Как мобилният маркетинг може да допълни маркетинг стратегията на една компания и да бъде полезен на бизнеса?

Мобилните решения са интересни, иновативни и любопитни на потребителите. Достига се до висока степен на интерактивност, видимост и това работи добре за различни бизнеси. За компаниите, които държат да са позиционирани като креативни, модерни – той е задължително в списъка за 2012-та. За много бизнеси мобилният маркетинг може дори да е основният в бъдеще.

Кои са най-нетрадиционните похвати в мобилния маркетинг, които си наблюдавала?

Вече сме свидетели на много добри примери, случили се на Запад и на Изток. Интересни са и възможностите на QR кодовете и на Augmented reality, които вече навлизат и у нас, приложенията за смарт телефони, рекламите през мобилни браузери също са много интересни и вече виждаме и в България.

Безспорно сред най-любопитните кампании е тази на Теско в Южна Кореа, при която хората могат да поръчват и пазаруват стоки директно поръчвайки през принт-реклама, изобразяваща щандовете в супермаркета през мобилния си телефон.

Коя е най-добрата мобилна платформа за една успешна mobile кампания – имаш ли предпочитания измежду Android, iOs, Blackberry, Windows Mobile?

Това не е въпрос на предпочитания, а на дистрибуция на въпросната платформа в конкретната държава. Доброто познаване на статистиките за потреблението и пенетрацията на мобилни устройства е база, на която да се вземе адекватно решение във всеки конкретен случай.

Семинарът по Мобилен маркетинг, който ABC Design & Communication организира e на 27 януари 2012 г. За информация и записвания, посетете: http://seminar.abcbg.com

css.php