Огромни кораби, огромни самолети, огромни небостъргачи, огромни градове, огромни компании… Живеем в свят на гиганти. Всеки ден големите корпорации играят на пазара, влагайки/ печелейки милиарди, привличайки нови и нови клиенти и така създават впечатление, че завладяват все по-голяма част от света около нас. Ако се огледаме ще осъзнаем, че животът ни се движи от монополни компании – Amazon, Facebook, Google и още, и още. Всички те непрекъснато купуват малки, добре развиващи се бизнеси, за да ги приобщят към своето необятно семейство. Списъкът със сектори, в които инвестират, става все по-голям.
Спорът трябва ли да се допускат подобни корпорации да протягат своите пипала до безкрай е труден и няма еднозначен отговор. Много хора смятат, че огромните фирми пречат за развитието на семейния бизнес и буквално го задушават.
В действителност това съвсем не е така. Университетът в Сейнт Гален (Швейцария, основан като „Бизнес академия“ още през 1898 г.) прави проучване, според което общата печалба на семейните компании в световен мащаб надвишава с 15% тази на големите корпорации. С други думи малките семейни фирми печелят добре, но парите им са разпределени между стотици хиляди собственици, докато при големите печалбите отиват само в банковите сметки на тесен кръг от хора.
Какви са предимствата?
Ангажираност на служителите
Когато говорим за малки и средни компании, в повечето случаи там работят представители на семейството или близки приятели и познати. Това е гаранция за лична ангажираност на случижелите, въпреки че понякога има сериозни недостатъци. Работниците приемат заниманията си не като задължение, а като удоволствие и това се отразява върху отношението с клиентите. Те знаят, че колкото повече се стараят, толкова повече пари ще спечелят и това ги мотивира допълнително. Семейният бизнес гарантира, че продавачът ще е наясно с всички подробности около продуктите или услугите, които се опитва да ви продаде.
„Рискуват“ внимателно
Собствениците на семейни компании имат много по-малко дългове. Тъй като не разполагат с огромни суми, които да прежалят, ако плановете им се провалят, те вземат решения след внимателни и задълбочени проучвания. Това от своя страна развива фирмата и същевременно дава на клиентите най-добрите и подходящи продукти за тях.
Прозрачност
Семейните фирми са много по-прозрачни от големите корпорации. Тази тяхна характеристика, съчетана с добро управление, дават възможност на малките компании да растат много бързо и съответно да увеличават печалбата си като непрекъснато печелят нови и нови клиенти.
Стабилност и дългосрочен ангажимент
В ерата на новите технологии и дигитализацията адаптивността е от ключово значение. Семейните фирми са много по-склонни бързо да се адаптират към променящата се обстановка. Те залагат на дългосрочна визия за развитие, нещо което големите компании не винаги могат да си позволят. Продължителният ангажимент към клиентите обаче е от ключово значение във времена, в които лоялността към марките непрекъснато намалява.
Значи ли това, че семейните фирми могат успешно да се изправят срещу корпорациите и да спечелят? Категорично „Да“. Нещо повече те имат значително по-големи шансове да оцелеят в период на несигурност и криза.