Facebook, Instagram, Youtube… това са най-често използваните социални мрежи в България. Twitter за съжаление изостава, но в никакъв случай не бива да се подценява от родния бизнес.
Според доклада The Global State of Digital in 2020 , отразяващ настроенията в дигиталния свят за предходната година, повече от 320 млн. души по цял свят използват Twitter. Политици, спортисти, актьори, известни личности използват платформата, за да комуникират с външния свят.
Данните на проучване, извършено 2019 г. в България пък сочи, че родните потребители на социалната мрежа са предимно мъже (65.1%). Средната възраст е 31-45 години, като най-младите (под 18) и възрастните (над 60) са едва 3%. По-големият процент от българите в мрежата живеят в София (66.7%) или в някой от по-големите градове (19 %). Любопитно е още да се посочи, че според статистиката потребителите у нас са с доходи над средните, имат собствено жилище и владеят английски език.
Социалната мрежа е сред най-бързите канали на комуникация, позволяващ на бизнеса да идентифицира и комуникира пряко с потребители си и по-скоро с лидерите на мнения. Въпреки малкото символи, които могат да се използват, каналът дава възможност да се утвърдите като истинска авторитети в своята сфера и да привлечете внимание.
Решете какво искате
Преди още да сте направили своята бизнес регистрация в Twitter, помислете добре какво искате да постигнете. Дали ще използвате
платформата за продажби, за налагане на марката, за ангажиране с вашите потребители или за привличане на други. Трябва да се запитате дали ще имате времето и ресурсите да отговаряте на запитвания и оплаквания на клиенти в платформата? Имайте предвид, че всичко, което се случва в Twitter, е много публично. Така, ако някой се оплаче от вас, негативната информация ще достигне до много широк кръг от хора, а за да се справите със ситуацията, трябва да реагирате веднага.
Определяйки целта си, ще имате и по-голяма яснота кога и какво да публикувате. Регистрирайте се, но… изберете възможно най-краткото съкращение на името на компанията. Twitter има ограничения в символите, които може да използвате и няма да е приятно буквално да „ядете“ от пространството на последователите си, когато ви пишат.
Търсете последователи
Това може да се окаже сред най-трудните задачи в създаването на бизнес профил в тази социална мрежа. Любопитното е, че българското Twitter общество се самоопределя като по-елитарно от това на TikTok, Facebook, дори Youtube. В “затворения” кръг се “допускат” потребители само след като са доказали своята уникалност.
Като начало идентифицирайте профилите с най-много почитатели, лидерите на мнение и ги последвайте. Може да им напишете лично съобщение, представяйки много кратко своя бизнес и, че ще се радвате те да ви последват.
Не се притеснявайте да харесате профилите на конкуренцията си. Така ще ги държите под око.
Не на последно място, намерете няколко по-леки, дори забавни чуждестранни профили във вашата сфера, от които да можете да пресподеляте.
Спазвайте добрия тон
Колкото и да ви се иска да публикувате само „собствено“ съдържание, няма да е лошо от време на време да разнообразявате стената си като ретруитвате интересни/любопитни постове на други потребители. Някои по-смели специалисти съветват в началото да се доверите на принципа 80 на 20 или 80% от действията ви в мрежата да са харесвания на публикации, отговори на последователи и ретуитвания, а 20% – собствено съдържание. Едва след като сте събрали критична маса от фенове, може да си позволите да им предлагате оферти, линкове, които да ги отведат до онлайн магазина ви и т.н.
Използвайте разумно хаштаговете. Помислете добре за вашата марка, индустрията, в която работите и хората, които биха се заинтересовани от това, което им предлагате. Следете т.нар. „актуални теми“, които се показват в дясно от водещата ви страница. Ако някоя от тях е свързана с бизнеса ви, без проблем може да ползвате популярните хаштагове, които са там.
Не забравяйте, че за да изградите мрежа, ще трябва да насочите туитовете си по наистина фокусиран начин към тези, които може да се интересуват от това, което ще им кажете.
Внимавайте за тона, който използвате в постовете си. Остроумен, сериозен, закачлив? Ако представлявате финансова институция, едва ли ще е удачно да изпращате закачливи намигвания на потребителите. Използваните фрази трябва да кореспондират с вашия бизнес, тъй като несъответствието може да бъде катастрофално.
Ако бизнес акаунтът ви се управлява от повече от един човек, то създайте ясни правила за начина на общуване с последователите.
Не забравяйте, че Twitter се движи бързо, така че страхотният туит, който изпратихте преди час, с връзката към вашия невероятен блог пост, може много бързо да се загуби. Ето защо е важно да сте в интеракция с последователите си. Не публикувайте веднъж седмично с надеждата някой да ви види. Общуването в платформата е много по-лично.
Не на последно място – използвайте изображения. Както във всяка друга платформа, и тук изображенията се равняват на хиляда думи. Покажете на последователите си какво се случва зад кулисите на вашия бизнес, новия си продукт, но не в рафта на магазина, а още докато го опаковате, разкажете им за деня си в офиса. Така те ще се почувстват по-близки и ще изградят емоционална връзка с вас.
Подберете вашето време
Проучвания показват, че най-доброто време за публикуване на постове в тази социална мрежа са в сряда и в петък в 9 часа сутринта. Съботите са дните, когато ще получите най-малко гледания и харесвания на публикацията си. Като цяло Twitter е “по-сутрешна” платформа и често потребителите я определят като “сутрешния вестник”. Като цяло избягвайте да споделяте туитовете си след 20 часа вечерта.
Добрите примери
Един от силните Twitter профили в родното онлайн пространство е този на мобилния оператор А1. Компанията е събрала достатъчно последователи, към които изпраща внимателно премерено и точно съдържание. Сред най-големите плюсове на този бизнес акаунт е бързата реакция от страна на специалистите социални медии, когато някой потребител се обърне към тях. Така в хората остава впечатлението, че експертите на А1 работят персонално за тях.
Опасно далече
За съжаление държавните институции подценяват възможността за общуване с потребителите чрез Twitter. Въпреки че първите в държавата – президентът, премиерът, кметът на столицата имат профили в мрежата, те не се възползват от възможностите на платформата и се отдалечават опасно далече от хората, които ги следват.
В средата на годината профил в Twitter си направи и главният прокурор Иван Гешев. В началото той бе посрщнат с недоверие от редовните потребители, но бавно успя да привлече вниманието им и да започне комуникация с тях на едно съвсем ново ниво.