Маркетинговата конференция на Facebook fMC, която се проведе през изминалата седмица и на която официално бяха представени новите Timeline профили за корпоративните страници, ни наведе на мисълта за личната свобода и свободата на словото, с която ние като потребители разполагаме в социалната мрежа. Това ни накара да обърнем и по-специално внимание на основните правила и принципи, към които трябва да се придържаме във Facebook, за да не се събудим един ден и достъпът до личната ни страницата да бъде забранен.
В страницата „Принципи на Facebook” много ясно е подчертано, че социалната мрежа е радетел на свободата на словото и на това, хората да имат право да споделят всякакъв вид информация и съдържание.
„Те трябва да имат свободата да решават с кого да споделят информацията и да имат контрол над тази информация.”, пише още в нея.
Отивайки обаче на страницата Facebook Pages Terms, откриваме че Facebook си запазва правото да променя правилата на сайта по всяко време и че има някои точки, които ако не бъдат спазвани, последствията са доста крайни за Facebook потребителя.
Така например социалната мрежа по никакъв начин не толерира съдържания или постове, които по някакъв начин нарушават или накърняват нечии човешки или интелектуални права или пък закон. Facebook е безкомпромисен и особено краен с потребители, които публикуват съдържание, пропагандиращо насилие, омраза, заплахи, расизъм, сексуален тормоз или порнография.
Разграничават се пет вида групи, които могат да активират забраната за ползване на Facebook страницата:
- На първо място това е системата, която Facebook е разработил, за да улавя действия, които са в разрез с правилата на сайта.
- На второ място това са феновете на фирмената страница, които сигнализират за нарушаване правилата на сайта.
- На трето и четвърто място са: от една страна, феновете на друга Facebook страница, които подават сигнал за нарушение, и, от друга, самите администратори, които могат да преценят, че потребителят е „прекалено активен” и да го изтрият.
- От личната страница на потребителя може също да се сигнализира за нарушение.
Тъй като темата за корпоративните страници е набрала сила, решихме да спрем вниманието си върху основните правила конкретно за фирмените страници, към които трябва да се придържа всеки притежател на Facebook страница.
Започваме с информацията, която е позволено да предоставяме на феновете. Колкото и да се изкушавате, необходимо е този поток да бъде контролиран от ненужни и прекалено дълги съобщения. В случай че Facebook системата не реагира, има сериозна опасност потребителите да подадат сигнал, ако сметнат, че изпращате ненужна информация с комерсиална цел. Все пак идеята на корпоративните страници е не да бъдат досадни и неприятни за хората и да ги заливат с маркетинг кампании.
На следващ етап идва място на копирането и поставянето на една и съща информация или постването на един и същи линк на чести интервали от време. Това действие алармира, че спамите аудиторията. Друга опасност е пращането на прекалено голям брой покани за приятелство, които ще доведе до същия ефект.
Важно условие е също корпоративната страница да бъде създадена от вашия личен Facebook профил, а не от псевдо такъв. Разрешено е да имате няколко фирмени страници, но всички те трябва да произхождат от реален съществуващ акаунт. Изрично е забранено потребителят да има няколко профилни страници. И в тази връзка фирмената страница трябва да отговаря на името на компанията, а не да е квалифицирана в най-общ смисъл.
Социалната мрежа заклеймява постове, които призовават потребителите, да извършват действие от рода на : „Кликни тук, присъедини се и спечели..”, „Постни коментар и спечели..”, ’Тагни снимка и спечели…”, „Стани фен и спечели…” Ако имате намерение да събирате какъвто и да е вид информация от вашите фенове, трябва на първо място да получите тяхното съгласие и да декларирате много ясно, че вие правите това, а не Facebook. Също така трябва да използвате допълнително приложение, което е съобразено с принципите на Facebook. Събирането на информация като цяло е свързано с използването на приложения, които са съгласувани с условията и правилата на социалната мрежа.
Всички реклами и комерсиални съдържания трябва да не нарушават нито една точка от Facebook Advertising Guideline, Facebook Pages Terms, както и Statement of Rights and Responsibilities.
Всички тези правила и принципи, които Facebook налага с цел да защити своите потребители, оставят обаче една отворена вратичка след себе си. В интернет пространството се наблюдава целенасочена кампания към определен тип потребители, които изразявайки своето мнение, биват оприличавани на „хейтъри” и автоматично премахвани от дадена корпоративни страница.
Дали това е нарушаване свободата на словото, оставяме въпроса отворен? Наказва ли се различното от общоприетото мнение и прави ли ни това неудобни за фирмените страници. А може би този вид потребители преследват своя собствена кауза, опитват се да бъдат забелязани и като едни съвременни Донкихотовци се борят с вятърните мелници…